Bogudgivelser
Drømmer du om at udgive din egen bog? Så er du landet det helt rigtige sted. Vi hjælper forfattere og virksomheder med at udgive bøger på egen hånd - uden forlag.
Sådan udgiver du din egen bog
Vi har delt faserne i en typisk bogudgivelse op, så du bedre kan få et overblik over de arbejdsopgaver, der ligger foran dig som selvudgiver. Du kan vælge at få vores hjælp til det hele eller blot til nogle af opgaverne. Det er helt op til dig - og du bestemmer 100%.
Opstartsfasen
Opstartsfasen giver ofte anledning til mange spørgsmål, og det kan være svært at finde ud af, hvor man skal starte. Kom godt fra start med et rådgivningsmøde, hvor vi før har hjulpet andre med følgende spørgsmål:
- Hvad er formålet med min bog?
- Hvordan ser bogtrykker-processen ud?
- Hvem og hvor stor er min målgruppe?
- Hvem kan sælge bøgerne for dig?
- Hvordan får jeg fat i ISBN-nr. og stregkode?
- Hvordan når jeg ud på bibliotekerne og til boghandlerne?
- Hvordan får jeg en lektørudtalelse – og hvorfor er det en god idé at få én?
Vælger du at få bogen trykt / produceret hos os, så rådgiver vi naturligvis også om ovenstående. Klik allerede nu ind og se, hvad de forskellige distributionsselskaber DBK, NBC eller Dafolo kan tilbyde dig.
Måske har du andre spørgsmål, som du har brug for hjælp til at få besvaret. Du er altid velkommen til at booke et rådgivningsmøde hos en af vores specialister.
Produktionsfasen
Det næste skridt i processen fokuserer på at producere den bog, som du har drømt om. Der er dog nogle beslutninger, som du skal have truffet om din bog inden selve produktionen kan gå i gang. Du skal blandt andet tage stilling til:
- Skal din bog trykkes i fysisk format eller som E-bog? Eller begge dele?
- Hvordan skal bogens indhold layoutes? Og hvilket design af omslaget ønsker du?
- Hvilken størrelse og format skal din bog have i forhold til emnet og din målgruppe?
- Hvor stort et oplag skal trykkes? Og med hvilke materialer, kvaliteter og papirtyper – hardback, softcover eller paperback?
- Hvordan indleverer du af pligteksemplarer? Det kan vi faktisk klare for dig!
- Skal din bog registreres hos Dansk Bogfortegnelse, når bogen er blevet trykt?
Vi hjælper dig med at få svar på dine tekniske spørgsmål og giver dig anbefalinger, så du kan træffe de beslutninger, der er de rette for din bogudgivelse.
Vi regner også prisen ud for dig, så du kan være tryg ved, at alle specifikationer er præcis, som du ønsker det – og din bog bliver, som du har drømt om.
Tryk eller e-bog
Ønsker du at udgive en trykt bog, en E-bog eller måske begge dele?
Der er flere ting at tage højde for, inden du beslutter dig for om din bog skal udgives i fysisk trykt form eller som E-bog. Start altid med din målgruppe og formålet med din bogudgivelse. Hvem er din målgruppe og hvordan opfører de sig teknologisk? Hvordan skal bogen bruges? På farten eller i en hyggekrog i sommerhuset?
Fordele ved trykte bøger
- Mange læsere kan stadigvæk godt lide følelsen af at have en rigtig bog i hånden, der har en særlig duft og et lækkert materiale. De kan bruges som gaver, der kan pakkes ind og gives væk. De er desuden uafhængige af strøm.
- I en trykt bog kan læseren fornemme, hvor langt de er i læsningen på en anden måde end i E-bøger. Man bladrer fysisk og fornemmer vejen til slutningen af bogen på en anden måde end i en E-bog.
- Kan sælges via egen hjemmeside eller butik, hvor du selv står for lager, logistik og forsendelse. Du kan også lave en aftale med ét af de danske distributionsselskaber, så du ikke skal stå for hverken lager eller forsendelse (De giver dig også adgang til boghandlerne).
- Du får en fysisk ting i hånden for dine penge – og bogen kan sættes i reolen til den øvrige samling.
Fordele ved E-bøger
- De fylder ikke noget i bogreolen, og du behøver ikke have et lagerrum til rådighed - du kan have flere hundrede på din e-reader, din ipad eller telefon.
- De er lette at have med på farten og få fat i – de er som regel kun få klik væk.
- Prismæssigt er de som regel billigere at producere end trykte bøger, og de kan produceres i flere forskellige udgaver, som også let kan opdateres.
- Der kan laves direkte links i bogen, så du kan henvise til kilder på internettet og lignende, og du kan sælge din E-bog direkte fra din egen hjemmeside eller via forskellige online-boghandlere og eReolen i enten PDF-format eller ePub-format.
Vi kan hjælpe dig med at vælge de helt rigtige formater, som passer til din bogudgivelse og vil indfri dine målsætninger. Ved at involvere os i den helt spæde opstartsfase, så kan du nemlig sikre dig, at der bliver taget højde for alle de grafiske, tekniske og strategiske detaljer, så du kan få mest mulig succes med din bogudgivelse.
Få professionel sparring med en redaktør
Vi anbefaler i langt de fleste tilfælde, at nystartede forfattere får en anden til at gennemgå bogens indhold, så du kan få professionelle øjne på din bogudgivelse, inden du når alt for langt i selvudgiverprocessen. Vi har kontakt til redaktører med stor erfaring – og du vælger selv, hvad du gerne vil have feedback på.
Det kunne f.eks være:
- Om indholdet er vinklet, så det er interessant for medierne.
- Om bogens struktur og opbygning er logisk sat op og målrettet dine læsere.
- Om indholdet har den ønskede kvalitet og faglighed.
Sådan sælger du dine bøger
Bøger bliver sat i verden for at blive læst. Men hvordan får dine kunder til at købe dine bøger? Det kan være en stor mundfuld at klare al markedsføringen alene, da der er mange forskellige kanaler og muligheder for at lave reklame. Vi kan hjælpe dig med at iværksætte kampagner, pressemeddelelser, sociale mediestrategier, strategier og kommunikationsmaterialer. Vi kan sammensætte et markedsføringsmiks, som i den grad vil skabe opmærksomhed på din nye bogudgivelse hos de målgrupper, der højest sandsynligt vil læse og købe dine bøger.
Vi kan f.eks. lave:
- En hjemmeside med præsentation af dit forfatterskab og dine bøger
- En blog, som tilfører din hjemmeside masser af SEO-værdi og relevant indhold, som dine målgrupper vil finde interessant
- Annoncering på sociale medie kanaler, som f.eks. Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok – alt efter hvilket emne du behandler og hvilken målgruppe, du ønsker at nå.
Du har rigtig mange muligheder for at skabe opmærksomhed på dine bøger, men du skal være varsom med at kaste dig ud på alle platforme og medier. Du kan risikere at miste pusten undervejs uden at fået særligt gode resultater. Få hjælp af Buchs’ specialister til at udarbejde din markedsføring af dine bøger!