De to store mailudbydere, Google og Yahoo, ønsker at gøre modtagerens indbakke mere sikker og mindre fyldt. Derfor har de pr. 1. februar 2024 gjort implementeringen af SPF, DKIM og DMARC til et krav.

Tidligere har dette blot været en anbefaling. Med dette nye krav gør de et forsøg på at minimere spam. Opdateringen skal nemlig bidrage til, at flere af dine @ nyhedsbreve faktisk også lander hos modtageren.

Til de ikke teknisk kyndige, har vi tilladt os at lade ChatGPT give et bud på en letforståelig forklaring af begreberne:

SPF, DKIM og DMARC er teknologier designet til at forbedre e-mailsikkerhed:

  • SPF (Sender Policy Framework): Dette er en e-mail valideringsmetode, der forhindrer afsenderadresser i at blive forfalsket. SPF tillader en domæneejer at angive, hvilke mailservere der er tilladt at sende e-mails på på domænets vegne.
  • DKIM (DomainKeys Identified Mail): Dette er en e-mail autentificeringsmetode, der tillader modtageren af en e-mail at kontrollere, at e-mailen faktisk kommer fra den domæneejer, som den hævder at komme fra. Det gøres ved hjælp af en digital signatur knyttet til e-mailen.
  • DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting & Conformance): DMARC bygger på SPF og DKIM. Det giver domæneejere mulighed for at angive en politik for, hvordan modtagerens e-mailserver bør håndtere e-mails, der ikke består SPF- eller DKIM-tjek. Det inkluderer også rapporteringsfaciliteter, så afsenderen kan få feedback om, hvordan deres e-mails behandles.

Disse teknologier hjælper med at bekæmpe e-mail spoofing og phishing ved at sikre, at e-mails er autentiske.

Hold din spam rate under 0,3%

Din spam rate er det, som afgør, om jeres e-mail ender i modtagerens indbakke, spam eller helt bliver afvist. Spam raten bør holdes under 0,3% - ideelt under 0,1% (kilde: easydmarc.com). En af de måder, din spam rate kan reduceres på er, hvis du imødekommer kravene fra Google og Yahoo.

Markeres dine mails som spam gentagende gange, hæves din spam rate. Sker det tilpas mange gange, at dit afsenderdomæne fanges i ikke at overholde reglerne, kan det føre til, at dit domæne bliver blacklistet.

Marketing & IT

Opgaven ligger åbenlyst i grænselandet mellem IT og marketing, men vi synes nu alligevel, det er et så relevant emne, da det vil påvirke effekten af jeres @ nyhedsbreve.

Implementeringen af disse teknologier er overraskende enkel, da denne proces ofte blot indebærer nogle få skridt i dit domænes DNS-indstillinger og nogle konfigurationer i din e-mailudbyders kontrolpanel.

Vores udviklere står naturligvis til rådighed for en snak, hvis du har brug for rådgivning eller hjælp til teknisk opsætning.