Farvepsykologi kan bruges som et værktøj til at vælge den rette farve til din virksomheds visuelle brandidentitet. Farver kan anvendes strategisk til, at påvirke dine kunders opfattelse samt følelsesmæssige reaktion på dit brand. Farven blå udtrykker fx troværdighed og professionalisme, mens rød udstråler fare, passion og power. Når farven kombineres med logo, typografi og billedstil, dannes et samlet visuelt udtryk, som styrker din brandkommunikation på tværs af medier.

Farvepsykologi som et marketingredskab

Farvepsykologi er studiet af, hvordan farver har indflydelse på modtagerens følelser, tanker og adfærd. Dine kunder opfanger et visuelt budskab op til 80 % hurtigere end et tekstbudskab – og undersøgelser viser, at farver står for helt op til 90 % af førstehåndsindtrykket i kommunikationsmaterialer. Hvis dit farvevalg er konsekvent igennem virksomhedens markedsføring, kan du lægge op til 80 % større brandgenkendelighed oven i disse tal. Derfor er farvevalget et meget vigtigt redskab i dit brands visuelle identitet.

Hvilke farver bruges mest i marketing, og hvad betyder de?

Der er en række farver, som generelt tillægges de samme værdier af de fleste mennesker: blå, grøn, gul, orange, rød, pink, lilla, sort og hvid. Det kan du bruge aktivt, når du skal vælge farver til dit brands visuelle identitet. Men husk, at farveopfattelsen stadig er subjektiv. Vi opfatter alle sammen farver forskelligt, herunder intensiteten af en farve, kulturel opfattelse og personlig opfattelse. Men på baggrund af uttallige undesrøgelser, er der alligevel en række fælles forståelser af farverne, vi kan læne os lidt op ad.

Hvad betyder farven blå?

Blå er harmonisk og maskulin og giver en følelse af tillid, troværdighed og effektivitet. Blå er derfor også ofte anvendt i markedsføring, særligt i brancher, hvor disse værdier er ekstra vigtige. Det være sig banker, forsikringsselskaber osv. Blå er en af de mest anvendte farver i logoer og kan f.eks. ses i logoerne for bl.a. Danske Bank, Ford, LinkedIn og Topdanmark.

Hvad betyder farven grøn?

Grøn er en harmonisk farve, der symboliserer vitalitet, fred, harmoni, lykke, rigdom, vækst – og ikke mindst bæredygtighed. Grøn er overvejende forbundet med gode værdier, så den kan man uden problemer anvende i sin markedsføring. Du kan fx se grøn i logoerne hos kendte brands såsom: Arla, Tuborg, Spotify og Jyske Bank.

Hvad betyder farven gul?

Gul kommunikerer motivation, spontanitet, optimisme, glæde og lykke. Gul kommunikerer solskin – men gul kan også fremkalde ængstelige følelser. Til gengæld er det også en af de farver, vi mennesker har nemmest ved at se. Derfor anvendes gul også ofte i forbindelse med skiltning, og særligt i forbindelse med udsalg. Du kan se gul i logoerne hos kendte brands som: Netto, MacDonalds og Zleep Hotels.

Hvad betyder farven orange?

Orange symboliserer energi, varme, vitalitet, entusiasme og venlighed. Orange appellerer også til ungdommelighed samt robusthed og pålidelighed. Du kan se orange i logoet hos brands som: Stark og Power.

Hvad betyder farven rød?

Rød er en af de mest kraftfulde farver der findes og associeres med mange forskellige og modsatrettede følelser, som f.eks. kærlighed, aggressivitet, fare og advarsel. Rød er en farve med blikfang og power, og undersøgelser viser, at rød er den farve, øjet fanger først. Farven er derfor god at tænke ind i UX på din hjemmeside og bruge til fx CTA-knapper og advarsler. Rød er en populær farve til logoer, og du vil helt sikkert kunne se for dit indre øje, at store brands som: Coca Cola, YouTube, DSB, Coop, H&M og DR har rødt i deres logoer.

Hvad betyder farven pink?

Pink symboliserer femininitet, ungdommelighed, inspiration, glæde og venlighed. Brands, der benytter denne farve i deres markedsføring, ses som legende, omsorgsfulde og tilgængelige. Du finder pink i logoer for fx Tinder og Pink Lady.

Hvad betyder farven lilla?

Lilla symboliserer originalitet, spiritualitet, kreativitet og luksus. Lilla består af en kombination af rød og blå. Rød er stimulerende, hvor blå giver en beroligende effekt. Kontrasten mellem de to skaber en kompleksitet der pirrer nysgerrigheden. Farven opløfter og stimulerer og opfordrer til kreativitet og fantasi. Lilla udstråler en kombination af styrke og følsomhed – en farve, der ofte bruges, når et brand vil skille sig ud som både kreativt og eksklusivt.Du finder lilla i logoer for fx Twitch, FedEx og Oister.

Hvad betyder farven sort?

Sort signalerer power, autoritet, elegance og professionalisme. Men husk, at farven også kan fremstå trist og dyster, hvis den anvendes for massivt. Langt de færreste kan komme udenom at anvende sort i deres markedsføring. Tekst, logo – ja, en masse elementer er helt naturligt sorte. For at lette den sorte farve kan den kombineres med andre lysere og mere livlige farver, som dermed fremhæves. Du finder sort i logoer for fx Nike og WWF.

Hvad betyder farven hvid?

Hvid har flere betydninger, herunder renhed, uskyld, visdom, godhed men også kulde. Farven er populært brugt i rengøringsmærker, lægemidler og kosmetik, men også i tøjbranchen.

Mange virksomheder anvender hvide versioner af deres logoer, f.eks. Adidas, NemID, Apple og Tesla.

BLÅ

Troværdighed
Effektivitet
Maskulin

GRØN

Vækst
Harmoni
Lykke

GUL

Spontanitet
Optimisme
Lykke

ORANGE

Energisk
Varme
Vitalitet

RØD

Kærlighed
Passion
Fare

PINK

Feminin
Ungdommelig
Inspirerende

LILLA

Originalitet
Spirituel
Kreativ

SORT

Magt
Power
Autoritet

HVID

Renhed
Uskyld
Kulde

BLÅ

Troværdighed
Effektivitet
Maskulin

GRØN

Vækst
Harmoni
Lykke

GUL

Spontanitet
Optimisme
Lykke

ORANGE

Energisk
Varme
Vitalitet

RØD

Kærlighed
Passion
Fare

PINK

Feminin
Ungdommelig
Inspirerende

LILLA

Originalitet
Spirituel
Kreativ

SORT

Magt
Power
Autoritet

HVID

Renhed
Uskyld
Kulde

Generelle opfattelser af farvernes betydning

Hvorfor betyder valget af farver noget for din branding?

Valget af farve betyder noget for hvordan din branding opfattes af kunderne. Farven er med til, at kommunikere din virksomheds identitet og værdier, og er afgørende for at sende de rette signaler til de rigtige kunder for din virksomhed. Farver skaber opmærksomhed og får dit brand til at skille sig ud fra mængden - eller det modsatte, hvis du ønsker et dæmpet, nedtonet udtryk.

Ved at arbejde strategisk med farver skaber du en ramme om din brandfortælling og sender samtidigt et klart signal om, hvordan din virksomhed gerne vil påvirke modtagerens humør og hvilken reaktion, I ønsker at frembringe hos målgruppen. Et bevidst valg af farver i markedsføringen er derfor mere end blot et visuelt udtryk. Der er også mange psykologiske aspekter, der spiller ind.

Vi står klar til at hjælpe dig med din visuelle identitet

Foruden at vælge den farve, der bedst udtrykker dit brands budskab, skal du vælge en farvepalette til din visuelle identitet. Det kan også være at dit logo trænger til et løft? Det kan også være en god idé at overveje, hvordan hele dit visuelle udtryk samlet set hænger sammen!

Skal din farvepalet bruges online, skal du huske, at der er kommet nye regler for farvernes webtilgængelighed.

Vores specialister har stor erfaring med at udarbejde fængende og smukke visuelle identiteter, der hænger sammen på tværs af platforme, medier og materialer.
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den..