Hvilken farve tænker du på, hvis vi nu siger: stor troværdighed, ro og harmoni?

Rød? Gul? Blå?

Ifølge farvepsykologien er svaret blå! Den associeres med troværdighed, ro og harmoni, men også sikkerhed, seriøsitet og professionalisme. Det er netop også en af grundene til, at mange logoer er blå.

Når du vælger farver, er det derfor vigtigt at tage stilling til hvilken følelse, du ønsker dine kunder skal associere med dit brand.

Ønsker du at dit brand fremstår…
Moderne?
Troværdigt?
Stærkt?

Farvevalg er en del af de virkemidler, der definerer din visuelle identitet, som dine kunde møder på tværs af medier og platforme. En effektiv visuel identitet består af bl.a. logo, typografi, fotostil og farver – og særligt hvilken farve din virksomhed vælger at identificere sig med har stor betydning!

Hvorfor betyder valg af farver noget for din branding?

Din virksomheds identitet og værdier kan visuelt oversættes til farver, som kan være med til at definere din virksomhed og brand. Valg af farver i din branding kan være afgørende for at sende de rette signaler og tiltrække de rigtige kunder i eksempelvis en markedsføringskampagne Farver kan skabe opmærksomhed og få dit brand til at skille sig ud fra mængden, eller de kan gøre det modsatte, hvis du ønsker et dæmpet og nedtonet udtryk.

Ved at arbejde strategisk med farver skaber du en strategisk ramme om din brandfortælling og sender samtidigt et klart signal om, hvordan din virksomhed gerne vil påvirke modtagerens humør og hvilken reaktion, man ønsker at frembringe hos målgruppen.

Et bevidst valg af farver i markedsføringen er derfor mere end blot et visuelt udtryk – der er også mange psykologiske aspekter i det.

Farvepsykologi som et marketingredskab

Dine kunder opfanger et visuelt budskab op til 80 % hurtigere end et tekstbudskab – og undersøgelser viser, at farver står for næsten 90 % af førstehåndsindtrykket i kommunikationsmaterialer. Hvis dit farvevalg er konsekvent igennem virksomhedens markedsføring, kan du lægge op til 80 % større brand-genkendelighed oven i disse flotte tal!

Derfor er farvevalget et meget vigtigt redskab i dit brands visuelle identitet!

Hvordan kan du så konkret bruge det, når du arbejder med marketing i din virksomhed?
Farver er subjektive, og vi opfatter naturligvis farver forskelligt. Nogen elsker rødt, mens andre hader farven. Men der er alligevel en række fælles betragtninger, vi kan læne os op ad på baggrund af utallige undersøgelser.

Der er en række farver, som generelt opfattes ens af de fleste mennesker. Det kan du bruge aktivt, når du skal vælge farver til dit brands visuelle identitet. Herunder kan du se eksempler på nogle af de værdier, som ofte forbindes med de respektive farver.

Generelle opfattelser af farvernes betydning

Sådan associeres nogle af de mest gængse farver i markedsføring

Blå: Blå er harmonisk og giver en følelse af tillid og troværdighed. Det er derfor også en ofte anvendt farve i markedsføring – særligt i brancher, hvor disse værdier er særligt vigtige (fx banker, forsikringsselskaber osv.). Blå er en af de mest anvendte farve i logoer og kan f.eks. ses i logoerne for Danske Bank, Ford, LinkedIn og Topdanmark.

Grøn: Grøn er en harmonisk farve, der signalerer vitalitet, fred, harmoni, rigdom, vækst – og ikke mindst bæredygtighed! Grøn er overvejende forbundet med gode værdier, så den kan man uden problemer anvende i sin markedsføring. Du vil kunne se farven grøn i logoerne hos kendte brands såsom Arla, Tuborg, Spotify og Jyske Bank.

Gul: Gul forbindes med motivation og glæde. Gul er solskin – men gul kan også fremkalde ængstelige følelser. Til gengæld er det også en af de farver, vi mennesker har nemmest ved at se – den anvendes derfor også ofte i forbindelse med skiltning, og særligt i forbindelse med udsalg. F.eks. har Netto, MacDonalds og Zleep Hotels valgt et gult logo.

Rød: En af de kraftigste farver der findes og associeres med mange forskellige og modsatrettede følelser, som f.eks. kærlighed, aggressivitet, fare og advarsel. Rød er en farve med blikfang og power, og undersøgelser viser, at rød er den farve, øjet fanger først. Farven er derfor god at tænke ind i UX på din hjemmeside og bruge til fx CTA-knapper og advarsler. Rød er en populær farve til logoer, og du vil helt sikkert kunne se for dit indre øje, at store brands som CocaCola, YouTube, DSB, Coop og DR har rødt i deres logoer.

Sort: Langt de færreste kan komme udenom at anvende sort i deres markedsføring. Tekst, logo – ja, en masse elementer, er helt naturligt sorte. Hvis man anvender sort som sin primære farve, kan det signalere power, autoritet, elegance og professionalisme. Men husk, at farven også kan fremstå trist og dyster, hvis den anvendes for massivt. For at lette den sorte farve kan den kombineres med andre lysere og mere livlige farver, som dermed fremhæves. Af sorte logoer kan nævnes Nike, WWF og så selvfølgelig Buchs.

Men der er mere endnu…

Foruden at vælge den farve, der bedst udtrykker dit brands budskab, skal du vælge en farvepalette til din visuelle identitet. Det kan også være at dit logo trænger til et løft? Det kan også være en god idé at overveje, hvordan hele dit visuelle udtryk samlet set hænger sammen!

Vores specialister har stor erfaring med at udarbejde fængende og smukke visuelle identiteter, der hænger sammen på tværs af platforme, medier og materialer.

Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. med en af vores dygtige specialister.