Det er selvfølgelig vigtigt at dine cookies overholder lovgivningen, men mindst ligeså vigtigt er det, at dine cookies virker, så du får mest muligt ud af markedsføringen.

Overholder din cookieløsning lovgivningen?

Som konsekvens af GDPR lovgivningen skal hjemmesider have aktiv accept af brugeren til at spore besøget, opsamle og lagre cookies og data. En cookieløsning er derfor nødvendigt på hjemmesiden, da det sikrer, at brugeren frivilligt kan give accept til cookies eller afslå at blive sporet.

Dog skal du sikre, at din cookieløsning er sat korrekt op. Mange laver nemlig den fejl, at hjemmesiden sætter cookies, så snart den loades, frem for det lovmæssigt korrekte som først er, når brugeren har givet accept.

Helt praktisk må fx Google Analytics og Metas pixel ikke sætte cookies, før den besøgende har accepteret, men vi ser tit, at det ikke er tilfældet.

Har du helt styr på, at din cookieløsning er sat korrekt op, så spring blot videre. Hvis du gerne vil dobbelttjekke din cookieløsning, eller blot er nysgerrig på, hvilke cookies din hjemmeside sætter inden accept fra den besøgende, så kan du tjekke din hjemmeside her: https://www.cookieserve.com/

Strømmer data ind, og får du fuldt udbytte?

Når du har grønt lys på den tekniske opsætning af din cookieløsning ift. lovgivningen, er det tid til at sikre opsætningen af dine marketingværktøjer, så du får det optimale ud af din opsatte sporing. Med andre ord, at dine tags, scripts og cookies indsamler alt det de må, så datasættet kan skabe størst mulig værdi i din markedsføring.

For det første skal du sikre, at det er implementeret, og dernæst - at det er gjort korrekt - så du rent faktisk får indsamlet data. De fleste værktøjer vil lynhurtigt fortælle dig, om der strømmer data ind eller ej. Og for at dobbelttjekke, vil du i løbet af de første dage kunne se, om der er data eller ej. Nogle af de første tal du får ind, vil højest sandsynligt være trafik i form af eksponeringer, sidevisninger og brugere.

Hvilket CMS har du?

Ligesom med alt andet er der ikke kun én måde at implementere sporing på. I nogle CMS-systemer kan du få apps eller plugins til at installere sporingskoder og -scripts i, mens du i andre CMS-systemer bør sætte det direkte ind i <head>. Andre igen anbefales det at implementere Google Tag Manager, og så derfra sætte de resterende sporingskoder og -scripts op. Uanset hvad du vælger, eller bliver anbefalet, så husk og tjek om det er implementeret korrekt, så dataen strømmer ind til dig, og ikke mindst, at du får tilstrækkelig data til rådighed.

Det er nemlig sådan, at du i de fleste marketingplatforme har flere forskellige muligheder for at vælge, hvad du ønsker at indsamle. Du skal fx i Google Analytics 4 aktivt slå 'Brugerattributter' til, hvis du ønsker at indsamle data om dine besøgendes demografi og geografi.

Ligeledes, hvis du ønsker at arbejde med retargeting på fx Google Ads og Meta, skal du huske at oprette målgrupperne, så pixelen kan sortere og samle de besøgende i de rette kasser. Nogle målgrupper er længere tid om at blive dannet og opbygget, og det er derfor en god idé at gøre helt fra starten.

Alt det du ellers kan spore…

Er du interesseret i at følge med i konverteringer, fx salg i din webshop eller klik på en ‘Ring mig op’-knap, så er dette også muligt at sætte op på tværs af platforme. På den måde får du i hvert fald et tydeligere billede af, hvad der driver dine konverteringer, og dermed, hvor du skal lægge dine kræfter.

Skal vi opsummere dine tough cookies, handler det altså om, først og fremmest, at sikre din cookieløsning er implementeret korrekt, og dermed overholder lovgivningen. Herefter er øvelsen at sikre den tekniske opsætning for sporingsscripts er implementeret korrekt, så dataen strømmer ind, og dernæst kan du undersøge, hvad du kan og vil indsamle, og implementere ændringerne.

For at gøre det en smule lettere, og give dig et overblik over de forskellige tjenester du skal tjekke cookies fra, har vi samlet en tjekliste til dig med de cookies og platforme vi oftest anbefaler og ser brugt blandt vores kunder.

Tjekliste for cookies

  • Korrekt teknisk opsætning af din cookieløsning (fx Cookiebot, Cookie Information, dit CMS-systems egen cookieløsning eller en helt fjerde udbyder)
  • Google Tag Manager
  • Google Analytics 4
  • Meta pixel
  • LinkedIn pixel
  • TikTok pixel
  • Google Ads Tag

Vil du gerne have et ekstra sæt øjne på din cookieløsning?

Kontakt vores specialister