Dataindsamling er ikke en ny disciplin. I dag indsamler (stort set) alle data. Du har de samme redskaber og muligheder til rådighed som din konkollega. Det er der ikke noget nyt i. Det, som adskiller taberne fra vinderne, er, hvor godt du mestrer at aktivere dine data. Dataforståelse og -aktivering er et afgørende konkurrenceparameter, og vindes af dem, som er dygtigst til at skabe værdi med data.

Spørgsmålet er blot: Hvor er du placeret i feltet?

Data, sporing, tracking…

Alle tre ord er gode at kende til, når du begynder at interessere dig for digital markedsføring. Data er de metrics, du indsamler fra eksempelvis din hjemmeside eller dine digitale annonceringsplatforme.

Sporing og tracking beskriver det samme, og helt lavpraktisk er det et lille kodestykke, du implementerer på din hjemmeside. Sættes det op korrekt, kan du holde øje med alt, hvad dine besøgende foretager sig. Hos Buchs er Google Analytics 4 (GA4) et must-have redskab til at indsamle og visualisere data fra vores kunders hjemmesider, men der findes mange forskellige udbydere på markedet, eksempelvis Matomo, Plausible Analytics, ProfitMetrics og Reaktion.

Uagtet hvilken platform du vælger at bruge til ovenstående, er det nok mere relevant at høre om de anvendelsesmuligheder data giver dig i arbejdet med at analysere markedsføringsindsatserne og få indsigter til at effektivisere kommende indsatser.

Med datagrundlaget fra Google Analytics 4 kommer du tættere på at træffe beslutninger på et oplyst grundlag, ligesom du har mulighed for at lave målgrupper på baggrund af dine besøgende. Derudover kan der også være en økonomisk gevinst i mer- og krydssalg til eksisterende kunder. Afhængig af studie og branche koster det mellem 5 og 25 gange så meget at skaffe en ny kunde, som det gør at fastholde en eksisterende.

Læs mere her

Så, hvor godt udnytter du datapotentialet til at sælge mere til eksisterende kunder – eller finde nye kunder, der matcher adfærden og profilen på nuværende kunder?

Data og tracking er altså et redskab til

  • at lære dine kunders adfærd at kende,
  • så du kan træffe evidensbaserede beslutninger.

Derudover giver det dig muligheden for at skabe yderst relevante målgrupper.

Det kræver selvfølgelig, at dit hjemmesidesystem (CMS) kan arbejde sammen med fx Google Analytics 4. Heldigvis er det noget de fleste CMS’er allerede kan - og hvis ikke, har vi selvfølgelig et par tricks gemt i ærmet.

Gør dine kunder som du regner med? Det afslører data

Som vi allerede har nævnt, er Google Analytics 4, i vores øjne, et must - hvis du er nysgerrig på dine besøgendes adfærd online.

Nogle af de nøgletal vi interesserer os særligt for, er brugere, sessioner og gns. tid på websitet. Disse nøgletal giver os et indblik i, om vi lykkes med at lede relevant trafik til websitet.

Én anden spændende indsigt er, hvilke kilder (nyhedsbrev, partnere, Google, online banner, SoMe annoncer etc.), som driver trafik – og hvilke kilder, der skaber de bedste / billigste konverteringer.

Det er alle metrics vi her på bureauet ser på i Google Analytics 4, når vi lægger digitale strategier for vores kunder, men ligeledes, når vi samler op på indsatser og målepunkter. Vi kan nemlig i GA4 se udviklingen over tid. De enkelte tal, sammenhænge og udviklingen bruger vi som indikatorer for, hvilken retning vi skal gå, og om vi er “på rette vej”.

Majse og David

Remarketing kan være en afgørende del af kundefastholdelsen

Når du alligevel har brugt en del af budgettet på at drive besøgende til dit website, hvorfor så ikke gøre en indsats for at sikre, at de også konverterer? Det er remarketing et vigtigt og effektivt redskab til.

At lave remarketing kræver, at du har brugerdata på dine besøgende - og her er sporingspixels et nødvendigt supplement til Google Analytics 4. Faktisk har de fleste sociale medier deres egen sporingspixel, som indsamler relevante data på besøgende fra din hjemmeside. Vi arbejder på tværs af både Meta, LinkedIn, SnapChat, Pinterest og TikTok.

Også på Google Ads kan du lave remarketing. Her skal du både have implementeret Google Ads remarketing tagget og Google Analytics 4.

Er du i tvivl om, hvorvidt det giver mening at implementere remarketing i dit setup? Så får du et tip: Undersøg forholdet mellem din trafik og dine konverteringer.

Mulighed for at “finde flere af de samme”...

Ikke nok med, at du kan bruge data til at lægge den rette strategi, evaluere dine indsatser og sikre dig et oplyst og kvalificeret beslutningsgrundlag, så giver sporing dig også unikke muligheder for at skabe relevante målgrupper.

Nogle af de målgrupper, du kan skabe, er lookalike målgrupper, også kaldet kopi målgrupper. De personer, som findes i en lookalike målgruppe, er ‘kopier’ fra målgruppens kilde. Det kan være alt fra kundelister til pixeldata.

Lad os tage et eksempel. Lookalike målgruppen her er en målgruppe, som er baseret på din sporingspixel. Altså en målgruppe, som bliver dannet på baggrund af dine hjemmesidebesøgende. Pixelen indsamler data, og danner på baggrund heraf en ny målgruppe med personer, som minder om dem, der besøger din side.

Med den rette opsætning af bl.a. Meta og Linkedins pixels, kan du lave lookalike målgrupper på disse platforme.

Al data samlet et sted!

Der er mange tal at holde styr på - og forstå. Én af vores opgaver er at monitorere de vigtigste KPI’er og ikke mindst sikre, at vores kunder også altid er opdateret. For at gøre indsatsen mere synlig, skabe et overblik og frigøre ledelsens og marketingafdelingens tid, har vi introduceret Databox for en lang række af vores kunder.

Databox er et værktøj hvor vi samler alle dine data på tværs af websitet, Google, SoMe platforme, søgeord, teknisk SEO, antal salg/omsætning, åbningsrater på nyhedsbreve, excel arks, popups etc. ét sted. I Databox har vi mulighed for at oprette dashboards med de datapunkter og nøgletal, som er vigtige for dig og din forretning.

Du får dermed overblik fra ALLE digitale datakilder ét sted – og altid LIVE data, så du ikke skal bladre i powerpoints, gennemlæse lange status e-mails etc. fra interne afdelinger, bureaupartnere e.lign.

  • Kig efter CTR (viser forholdet mellem visninger og klik i %), hvis du er interesseret i annoncerelevansen.
  • Kig efter gns. sessionstid, hvis du er interesseret i kvaliteten af trafikken.
  • Kig efter “mest besøgte sider”, hvis du er interesseret i at se, hvad din målgruppe tiltrækkes af.
  • Kig efter kilde og medium, hvis du vil se, hvordan din digitale marketingindsats smitter af på websitet.

Se et eksempel her

Står du tilbage som vinder?

Hvad siger din mavefornemmelse? Har du brug for et par ekstra øjne på din tracking, og sparring på, hvordan du skaber værdi med dine egne data? Så står vores specialister klar. Vi kan både bidrage med at skabe forståelse for dine udvalgte nøgletal, ligesom vi kan hjælpe med at skabe nye relevante målgrupper i dit setup.

Kontakt os allerede i dag