Din emballage er med til at danne førstehåndsindtrykket af dine produkter og dit brand i kundernes bevidsthed. Det kan have stor betydning, når dine kunder skal beslutte sig for, hvilket produkt de lægger i indkøbskurven. Det er derfor ikke ligegyldigt, hvordan din emballage ser ud.
5 vigtige overvejelser i forhold til din emballage
Vælg den rigtige emballage til dit produkt
Din emballage er et lige så vigtigt kontaktpunkt i dine kunders købsrejse, som f.eks. din hjemmeside, sociale medieplatforme eller digitale annoncering. Det er derfor vigtigt, at du gennemtænker og bruger tid på at udvikle emballage, der både understøtter dit brand og dine produkter.
5 vigtige overvejelser i forhold til din emballage:
- Hvad er formålet med din emballage?
- Hvordan understøtter emballagedesignet dit brand?
- Hvilket materiale skal du vælge til din emballage?
- Hvordan skal emballagen forædles?
- Skal din emballage kommunikere en bæredygtig profil?
Har du en emballage, som du drømmer om at få realiseret?
Hvad er formålet med din emballage?
Det er vigtigt at slå fast, at emballage kan mere end blot fungere som indpakning. Det er også en kommunikationskanal, et brandingværktøj og har potentiale til at være en unik brugeroplevelse for dine kunder.
Du skal derfor gøre dig nogle stærke overvejelser om, hvad du ønsker, emballagen skal fortælle om dit brand. Desuden er det vigtigt at være opmærksom på, hvem din målgruppe er og hvilke informationer, der skal stå på emballagen. Hvilke præferencer har din målgruppe - bliver de tiltrukket af produkter, der signalerer luksus, eller går de op i bæredygtighed?
Kort fortalt: Få defineret dit brand, kend informationskravene til din emballage og lær din målgruppe at kende til fingerspidserne! Disse indsigter skal du have med i baghovedet, når du skal udvikle din emballage.
Hvordan understøtter emballagedesignet dit brand?
Du kan med fordel bruge de indsigter, du har om din målgruppe og om dit brand til at udvikle emballagedesignet. Nogle af de klassiske overvejelser ift. design handler ofte om farvevalg, logo, fonte og grafik, men det kan også være en god idé at tænke i konstruktionen af din emballage - skal den f.eks. have en særlig lukkemekanisme, der adskiller sig fra andre?
Hvilket materiale skal du vælge til din emballage?
Det er ikke helt ligegyldigt, hvilket materiale din emballage skal bestå af, for det handler i høj grad også om, hvad din emballage skal indeholde! Vil du kommunikere en bæredygtig profil, kan det f.eks. være en god idé at vælge genanvendelige materialer, som understøtter dette.
Det kan også være, at du markedsfører naturlige kosmetik- eller hudplejeprodukter, og her kan emballagens materiale understrege dette visuelt.
Du har et væld af muligheder, når det kommer til materialevalget i din emballage. Vil du høre mere om dine muligheder, er du velkommen til at kontakte os! Det sætter ofte tankerne igang, når du besøger vores kreative showroom, hvor du kan se og føle en masse materialer.
Hvordan skal emballagen forædles?
Én ting er emballagens materiale og design. Men har du overvejet, hvordan du kan stimulere din målgruppes sanser, når de er i berøring med din emballage? Det er nemlig en effektiv måde at få din målgruppe til at huske dit produkt og dit brand!
Der findes mange avancerede forædlingsteknikker, som kan give din emballage en anderledes tekstur og overflade. Ved hjælp af avancerede efterbehandlingsmuligheder kan du forædle din emballage med f.eks. folietryk i guld, sølv eller bronze, som giver et luksuriøst udtryk. Du kan også præge overfladen eller give den lak, så den bliver mere taktil, og kunden får lyst til at røre ved indpakningen – og det er en fed måde at komme i kontakt med din målgruppe!
Skal din emballage kommunikere en bæredygtig profil?
Hvis du arbejder ud fra en grøn og klimabevidst profil, kan det være oplagt at bruge din emballage til at kommunikere dette til dine kunder. Det kan være ved at anvende materialer, der er genanvendelige eller bionedbrydelige, hvilket bidrager til en mere miljøvenlig anvendelse af ressourcerne.
En anden metode er, at vælge en emballageproducent, som sørger for at din emballage bliver Svanemærket eller FSC-mærket. Mange forbrugere er efterhånden vant til at se efter mærkerne på emballager, når de vil handle efter mere grønne og klimabevidste produkter. Du kan dermed gøre det nemmere for dem at tage grønnere valg i hverdagen, når du mærker din emballage.
Vi er eksperter i emballage
Hos Buchs har vi samlet alt, du har brug for under ét tag, så du ikke behøver at gå flere steder hen for at få produceret din emballage.
Du får rådgivning, kreativ sparring med vores designere og et væld af muligheder med vores topmoderne emballageproduktion, som råder over nogle af markedets mest avancerede maskiner og produktionsteknikker!