Er du også nysgerrig på, hvilke valg dine konkurrenter træffer, når de sammensætter digitale annoncemålgrupper og udvælger markeder?
Vidste du, at du kan få indsigt i en del af svaret? Du kan i hvert fald blive klogere på, hvordan dine konkurrenter bruger de tre online platforme Meta, LinkedIn og Google Ads.
De største har et ansvar, som kommer dig til gode
De seneste år er der igangsat og implementeret initiativer og løsninger for at passe bedre på privatkunder og forbrugere. GDPR-lovgivning, Cookie Consent og iOS 14 er alle eksempler på dette. Selvom det selvfølgelig er positivt at passe bedre på forbrugeren, gør det marketingdisciplinerne, og særligt dataindsamling, mere vanskeligt. Det påvirker målretningsmulighederne i opbygningen af målgrupper – og vi mister værdifulde data, som ellers gør os klogere på forretningen, samt hvem der bliver fanget af budskaberne og klikker sig videre.
Heldigvis er det ikke kun dårlige ting, det medfører, når vi skal passe på forbrugerens data.
The Digital Service Act, som Europa-Kommissionen står bag, har til formål at skabe et mere sikkert digitalt rum, hvor forbrugernes fundamentale rettigheder beskyttes og samtidig sikre lige konkurrence for virksomhederne.
Jo større en platform er, jo mere fylder og påvirker det forbrugernes verden, og jo større ansvar kræves det også, at platformen tager. The Digital Service Act har en politik for de allerstørste på markedet, og har platformen over 45 mio. brugere i Europa, så tilhører de denne gruppe af meget store online platforme og søgemaskiner. Denne gruppe skal leve op til de strengeste krav for The Digital Service Act.
Det krav, de største skal leve op til, og som er særlig relevant her, er at være transparent på bl.a. annoncering og indholdsmoderering. Derfor kan du i både Meta, LinkedIn og Google Ads’ annoncebiblioteker få geografiske, demografiske og performancerelaterede faktorer på dine konkurrenters annoncer.
Men lad os komme videre så du kan få stillet din nysgerrighed for dine konkurrenters aktiviteter. Annoncebibliotekerne for de tre store platforme Meta, LinkedIn og Google Ads kan du dykke ned i lige her.