Det kan være vanskeligt at tiltrække dygtige og kvalificerede jobkandidater i en tid, hvor alle skriger efter arbejdskraft. Det bliver beskrevet som “The War for Talent”, men hvordan vinder man kampen om talenterne? Kort og godt: med employer branding.

Svaret er måske enkelt, men disciplinen har flere knapper, man kan skrue på for at få et stærkt employer brand. Vi præsenterer i dette blogindlæg nogle af de vigtigste parametre, som du kan arbejde med, hvis du vil forbedre din virksomheds employer brand.

Hvad er employer branding?

Employer branding er processen, hvor man opbygger en attraktiv arbejdsidentitet som et virksomhedsspecifikt koncept. Det handler altså om at skabe en attraktiv og unik arbejdsidentitet, der adskiller sig fra konkurrenternes ved at være unik. Den skal både tiltrække og fastholde “de rigtige” medarbejdere, hvilket kan gøre processen kompleks. Det er ikke nok, at du fortæller nye jobtalenter om, hvor fantastisk en arbejdsplads du kan tilbyde. Dine nuværende medarbejdere vil nemlig også spejle sig i dine budskaber - og det kræver, at du kun lover dét, du allerede indfrier eller aktivt arbejder på at indfri. Dernæst skal du naturligvis også levere dét, du har givet løfte om! Lykkes dette, kan du stå med et stærkt employer brand, der vil give din virksomhed stor værdi!

4 steps til at arbejde med employer branding

Vi fremhæver 4 vigtige steps og 1 en god case, som er et godt sted at starte, når du skal i gang med at styrke dit employer brand. De 4 steps er konkrete råd til, hvor du kan starte og casen er et godt eksempel på vellykket employer branding, som du kan lade dig inspirere af.

1. Har du styr på din virksomheds EVP?

Når man arbejder med sin virksomheds employer brand, så kan det være en god idé at få defineret din virksomheds “Employer Value Proposition”. Det vil sige, hvilke emotionelle og funktionelle fordele er der ved at arbejde hos jer?

De funktionelle fordele dækker typisk over parametre såsom løn, arbejdsvilkår (fysiske og psykiske), personalepolitikker, teknologi og særlige goder. Disse parametre er ofte relativt homogene på de fleste arbejdspladser, og derfor vil disse ofte være svære at konkurrere på. Dér, hvor din virksomhed kan skille sig særligt ud er på de emotionelle fordele - også ofte kaldet “motivationsfaktorerne”.

De emotionelle fordele dækker eksempelvis over kerneværdier, virksomhedsidentiteten, “det meningsfyldte arbejde”, arbejdskulturen, medarbejdernes mulighed for at få ansvar, indflydelse, anerkendelse og avancement. Ved at dykke ned i disse faktorer, får du mulighed for at skabe din virksomheds unikke arbejdsidentitet, som potentielle medarbejdere vil blive tiltrukket af og nuværende medarbejdere stolte af at arbejde hos.

Når du skal formulere din virksomheds Employer Value Proposition, så kan det være en god idé også at involvere dine medarbejdere i processen. Få dem til at sætte ord på, hvorfor de er glade for at arbejde i din virksomhed. Hvilke fordele ser de ved arbejdspladsen? Hvad har betydning for dem?

2. Medarbejderne er dine vigtigste ambassadører

Et employer brand skal hænge sammen indefra og ud. Her er dine medarbejdere en vigtig stemme for din virksomhed, da de kan fungere som ambassadører for din virksomhed. Det har stor betydning, da undersøgelser viser, at vi er mere tilbøjelige til at tro på, hvad vores nærmeste og bekendte fortæller, end hvad en virksomhed kommunikerer ud. Få derfor dine medarbejdere i spil.

Du kan med fordel lade dig inspirere af andre virksomheder, som giver deres medarbejdere mulighed for at få en stemme via virksomhedens sociale medier. Det har f.eks. været populært med “Insta-takeovers” på Instagram, hvor medarbejdere har overtaget en profil til at vise deres hverdag frem i en afgrænset periode. Andre virksomheder uddanner medarbejderne i at lave gode SoMe-opslag på deres egne profiler, så de både brander dem selv og virksomheden via godt indhold - en disciplin, der kaldes employee advocacy. Der er et væld af muligheder til at få dine medarbejdere i spil i jeres eksterne employer branding.

Vi hjælper gerne med at klæde dine medarbejdere på til at varetage opgaven som din virksomheds ambassadører på sociale medier.

3. Styrk employerbrandet med Corporate Visual Identity

Som med al slags branding er det afgørende, at din identitet hænger sammen på tværs af platforme og medier, hvis du vil signalere et stærkt og troværdigt brand. Du kan understrege din virksomheds arbejdsidentitet med en gennemført Corporate Visual Identity - en CVI.

En CVI er din virksomheds visuelle udtryk, der eksempelvis indebærer en farvepalette, et logo og grafiske elementer, der indrammer essensen af, hvem din virksomhed er og står for. Dette kan i nogle tilfælde kræve et grundigt eftersyn for at sikre, at jeres visuelle identitet er strømlinet på alle kommunikationsmaterialer, platforme og medier. I andre tilfælde er det tilstrækkeligt med en opdatering af jeres visuelle identitet, så I fremstår moderne og med på beatet. Eller måske har virksomheden gennemgået en udvikling, som I gerne vil signalere med et nyt udtryk? Her kan en ny CVI være et genialt redskab. Du kan med fordel bruge dine medarbejderes input og virksomhedens unikke Employer Value Propositions i jeres arbejde med CVI’en.

Vores specialister har stor erfaring med at udvikle og designe Corporate Visual Identities, og du kan lade dig inspirere af nogle af vores cases.

4. Employer branding på tværs af medier

En naturlig forlængelse af en ny CVI er at få implementeret det nye udtryk på tværs af medier, materialer og platforme. Det kan føles som en stor og måske uoverskuelig opgave at opdatere alt sit materiale.

Vi vil anbefale, at du I første omgang laver en oversigt over alle materialer, medier og platforme. Dette indebærer både analoge og digitale, og du kan eventuelt dele dem op efter dette. Den digitale liste kan indeholde konti på sociale medier, hjemmeside, infoskærme, apps m.m. Den analoge liste er ofte den mest omfangsrige og kan indeholde bilfolier, plakater, flyers, brochurer, instore materialer, messestande, flag, wayfindings, visitkort, emballager, brevpapir m.m.

Når du har et forkromet overblik kan du lægge en plan over, hvornår materialerne og medierne skal opdateres og i hvilken rækkefølge.

Vi har hos Buchs både en digital afdeling, en kreativ afdeling, en skilteafdeling og et trykkeri, hvilket gør os til en ideel samarbejdspartner, når du skal implementere det visuelle udtryk på tværs af alle dine kommunikationsmedier og materialer.

Vi står klar til at hjælpe dig

CASE: Deco Groups stærke employer brand bygger på ny implementeret CVI

Deco Group havde brug for hjælp til at skabe en sammenhængende og stærk visuel profil, som kommunikerer virksomhedens kerneværdier og arbejdsidentitet internt og eksternt til både nye kunder og jobsøgere, samarbejdspartnere samt nuværende medarbejdere.

Vores specialister har udviklet en gennemført og imponerende løsning for Deco Group og foldet den ud på tværs af både digitale og analoge platforme - selv arbejdspladsen blev fuldt ud dekoreret med virksomhedens nye visuelle profil via maling, folie og 3D-effekter.

Vægdekorationerne havde så stor effekt, at Deco Group valgte at gentage succesen, da de udvidede med mange m2 nye kontorlokaler, mødelokaler og en helt ny stor kantine. Vi udviklede nye dekorationer med udgangspunkt i Deco Groups CVI og tilpasset efter de nye lokalers unikke udformning.


Kunden siger:

“Vores nye kantine og kontorlokaler stod helt hvide og ferske i udtrykket – det har Buchs heldigvis ændret. Med udgangspunkt i CVI’en har Buchs fanget essensen og skabt en gennemgående visuel flot profil. Som kunde har vi følt os på sikker grund i hele processen, og Buchs stod for en effektiv implementering. Den nye vægdekoration giver sammenhold, og så ser det bare smadderflot ud.”

Lars Grill Noes
Marketingchef hos Deco Group

Den fysiske implementering af virksomhedens værdier og leveregler, samt synlige udtalelser fra medarbejderne på væggene i kontorlokalerne hos Deco Group, har bidraget til at skabe sammenhold og styrke den kollektive opfattelse af arbejdskulturen, som medarbejderne er en del af.

Netop de fysiske rammer på arbejdspladsen er noget virksomheder ofte overser, når de planlægger, hvordan brandet skal foldes ud. Vores specialister kan rådgive dig om, hvordan du aktiverer employer branding både online, offline og fysisk i din virksomhed.

Book et uforpligtende møde