Med den stadigt voksende online handel, flere salgskanaler og utallige muligheder for at nå potentielle kunder, er en god kundeoplevelse ikke længere ”nice-to-have” – det er ”need-to-have”. Svaret kan være PIM.

Hvad er PIM?

PIM (Product Information Management) er et system, der samler alle dine produktdata ét sted. PIM er knudepunktet – dér, hvor du har samtlige produktdata, så du nemt kan distribuere dine data til interne og eksterne systemer. Med PIM får din virksomhed et større overblik, nemmere adgang til produktinformationer samt et opdateret lager af informationer.

Hvordan kan et PIM-system øge salg og
effektivitet?

Et PIM systen kan være et forholdsvis simpelt – ikke desto mindre kan det forsimple og effektivisere jeres arbejdsprocesser. Det er særligt velegnet til virksomheder med mange distributionskanaler, komplekse produktdata eller store varelagre. Alt i alt kan PIM effektivisere processerne omkring produktadministration.

Med PIM kan du effektivisere interne processer. Ved at samle al data og indhold ét sted, slipper du for besværlige processer og tabte informationer til eksempelvis leverandører. Ved at sikre jeres tilgængelige data kan du ydermere sikre kvaliteten af de anvendte data. Forretningsværdien ved PIM er ikke til at tage fejl af.

Ved at slippe for lange manuelle processer og i stedet samle al data i ét system, kan PIM sikre høj kvalitet af de produktdata, der er tilgængelige for leverandører, kunder eller på tværs af afdelinger.

I korte træk foretrækker dine kunder en købsproces online. Med PIM kan du give dine forhandlere og sælgere de rigtige produktdata. Og når de rigtige – og gode produktdata, bliver lettilgængelige, bliver de brugt.

Alt i alt – og kort fortalt får du her…

3 gode grunde til, at du skal
investere i PIM:

  1. Skab bedre kundeoplevelser: med PIM kan dine kunder altid finde alle produktdata online, og det understøtter dermed den online købsproces.
  2. Øg din effektivitet: PIM giver dig overblik over produktdata, som du på en enkel måde kan tilgå og opdatere på tværs af kanaler. Farvel til manuelt arbejde og spildte timer.
  3. Dine data bliver tilgængelige: med PIM bliver dine produktdata dermed lettere at tilgå og anvende.

Hvor meget koster PIM?

Du spørger nok dig selv – hvorfor skal jeg have et PIM-system? Det lyder altså dyrt. Men du kan spørge dig selv: ”Hvad kan bedst svare sig? At investere i PIM eller ansætte flere medarbejdere til håndtering af vores data?” Der er ingen tvivl om, at begge løsninger vil fungere. Men hvis du også ser langsigtet, er PIM uden tvivl den mest lønsomme løsning.

PIM åbner for mange muligheder, og der findes en række forskellige platforme. Og inden du kaster dig ud i den helt store omgang med PIM, er det vigtigt, at du vurderer dine behov. For er det den store fulde integration, du har behov for, eller vil du kunne nøjes med en mindre løsning – som eksempelvis PIM-modulet i Dynamicweb? Uanset er det væsentligt, at man gør det klart, at der internt skal afsættes ressourcer til håndtering, udvikling og strukturering af de nødvendige data.

Hos Buchs har vi ikke en favorit. Vi ser hellere på dine behov, før vi kommer med en løsning på, hvordan PIM vil kunne skabe værdi i din virksomhed for rette rådgivning og optimal implementering af en PIM-løsning.

… Men vi er glade for, hvor langt man ofte kan komme med PIM-modulet i Dynamicweb.