TikTok har på rekordtid vokset sig større end mange af de veletablerede sociale medier, som f.eks. Snapchat, Pinterest og Twitter – og det forventes at overgå Instagram indenfor de næste år (Kilde: Statista). I Danmark har der fra 2020-2021 været næsten en fordobling af nye brugere - og det er en udvikling, der fortsætter.
Du kan som markedsfører og kommunikatør ikke længere ignorere den nye dreng i klassen. TikTok er hans navn, og han er kommet for at blive.
Hvad er TikTok?
Tiktok er et socialt medie, hvor indholdet er skabt af brugerne til brugerne i kreative community-fællesskaber. 800 millioner aktive brugere kréerer musikalske, kreative og autentiske videoer, der i sine korte formater flyder efter hinanden i brugernes feed. Det kan lyde ligesom Instagram, men Instagrams iscenesættende, kontrollerede og æstetiske udtryk er på TikTok erstattet med masser af musikalitet, autencitet, community-trends og humor.
I 2016 blev den kendte app Musically omdannet til TikTok. Appen har udviklet sig på flere parametre lige siden, og brugernes aldersspænd er blevet bredere i takt med appens nye funktioner og stigende popularitet. De 800 millioner brugere er fordelt over 150 lande, og selvom det stadig er det yngre segment, der er mest dominerende på platformen, så er det ældre publikum også ved at finde vej til platformen.