Du har skrevet din bog, og du er klar til at sætte den fri verden og få din bog udgivet. Du har mulighed for at udgive din bog på egen hånd som selvudgiver, men du kan også få et forlag til at udgive bogen for dig. Uanset hvilken vej du vælger at gå, så kræver en bogudgivelse god økonomi for at dit projekt kan realiseres.

Hvad kan du tjene på din bog hos et forlag?

Hvis du vælger at udgive gennem et af de større etablerede forlag, så er det som regel forlaget, der står for al økonomi i projektet både til selve produktionen og til markedsføringen. Til gengæld er det også forlaget, der får den bedste fortjeneste på bogen. Typisk ligger forlagets udbetaling til forfattere på ca. 15% af udsalgsprisen pr. solgte bog – eksklusiv moms. Nogen gange er udbetalingen til forfattere pr. bog højere, men så er der ofte tale om en "med-finansierings-løsning", hvor du som forfatter er med til at betale nogle af produktionsomkostningerne i forbindelse med bogudgivelsen. Mange forlag overtager ved udgivelsen også rettighederne til din bog 100%. Det er vigtigt, at du læser din kontrakt grundigt inden du laver en aftalte med et forlag.

Hvad kan du tjene på din bog som selvudgiver?

Vælger du at være selvudgiver betyder det, at du selv (enten som privatperson eller din virksomhed) skal betale alle omkostningerne i forbindelse med udgivelsen. Til gengæld bestemmer du alt selv i forhold til hvor mange bøger du ønsker trykt, hvordan du ønsker at markedsføre bøgerne og sælge dem. Som selvudgiver står du for alle udgifterne i startfasen, hvilket kræver at du har en god startkapital. Til gengæld skal du ikke dele fortjenesten af dit bogsalg med et forlag. Der er forskellige muligheder for at søge økonomisk hjælp til din bogudgivelse i opstartsfasen.

Sådan kan du søge tilskud til din bogudgivelse

Der er over 12.000 forskellige fonde i Danmark, som hvert år hjælper foreninger, studerende, kunstnere, forfattere og mange flere med økonomisk støtte til forskellige projekter.

Flere steder på nettet findes oversigter over aktuelle fonde med ansøgningsfrister og formålsbeskrivelser. Se fx oversigten over fonde, der støtter litteratur og andre kulturformål på legatbogen.dk eller find inspiration på bloggen, Fundraising.how, der går i dybden med alt fra ansøgningsmuligheder, relevante fonde og meget mere. Det er vigtigt, at du søger fonde, der er relevante for dit bogprojekt og som har interesse i at realisere din bogudgivelse. Fondene er ofte gode til at definere, hvilke formål de ønsker at støtte.

Når du søger fonde skal du ofte udfylde et ansøgningsskema, som de har lavet til formålet. Alternativt skal du lave din egen ansøgning, som kan indeholde:

  • Kort introduktion af dit projekt, hvor du også beskriver formålet med din bogudgivelse.
  • Lidt om hvem du er, og hvorfor det giver stor mening at udgive din bog.
  • En kort beskrivelse af målgruppen og udbyttet for dem.
  • Redegørelse for hvorfor du ønsker økonomisk støtte - og præcis hvad støtten går til. Husk at angive eksakte beløb. F.eks. 10.000 kr. til trykproduktionen af 500 bøger.
  • Bilag med dokumentation for dit budget (tilbud fra grafiker, trykkeri osv.).
  • Kontaktinformationer, så fonden nemt kan kontakte dig.
  • Fat dig i korthed - gerne max 1 A4 side.
  • Tjek altid specifikke ansøgningsinstrukser hos hver fond. Har du brug for hjælp til at sætte din ansøgning visuelt overbevisende op? Book et møde med vores grafikere, som kan designe en professionel ansøgning for dig.

Crowdfunding - en anderledes måde at søge finansiering til bogprojekter

Crowdfunding er en anderledes form for fundraising, hvor alle interesserede kan donere store og små beløb til et projekt, som de har lyst til at støtte. Det kan være en oplagt måde at indsamle kapital, hvis du ønsker at udgive dine bøger selv. Det er dog også til tider en tidskrævende proces! Det kræver, at du får aktiveret dit netværk og gjort opmærksom på din indsamling løbende.

Desuden skal dit personlige netværk være af en anseelig størrelse, hvis du skal kunne samle nok ind. Eller også skal dit bogprojekt have en så bred samfundsmæssig og/eller kulturel betydning, så mennesker uden for dit netværk vil støtte projektet.

Du kan læse meget mere om, hvordan du starter din egen indsamling og om reglerne omkring crowdfunding inde på f.eks.: boomerang.dk
Har du brug for at producere en video, der kan overbevise andre til at sponsorere din bogudgivelse? Så kan vores dygtige fotograf og grafiske designer hjælpe dig med at producere et lækkert materiale, der præsenterer din bog smukt.

Få organisationer og virksomheder til at investere i din bog

Når du udgiver en fagbog kan dit emne måske være interessant for forskellige organisationer eller virksomheder, som kan se et potentiale i at bogen kommer på gaden. Du kan udarbejde en ansøgning på sammen måde, som hvis du søgte penge hos en fond. Du skal kunne redegøre for, hvor du mener din bog er interessant for virksomhedens forretning og deres kunder. Det handler om at lægge vægt på, hvilken fordel bogudgivelsen har for dem – og ikke for dig. Du kan eventuelt tilbyde dem at få deres logo ind i bogen, som tak for støtten.

Du kan også gøre et godt indtryk, hvis din ansøgning er blevet sat visuelt smukt op. Det kan vores dygtige grafiske designere hjælpe dig med.

Sådan markedsfører du din bog

Én ting er at få din bog udgivet. Noget andet er at få den solgt! Hvis din bog er udgivet ved at forlag, så står de for din markedsføring. Men som selvudgiver er det en opgave, du selv må klare. Der er mange muligheder, som du kan trække på, som f.eks. en hjemmeside med en blog, sociale medier og messer. Du kan f.eks. overveje at:

  • Få en kendt personlighed til at skrive forord til din bog. Kan virke som trækplaster, når du skal markedsføre din bog efterfølgende.
  • Få en anerkendt person i branchen til at blåstemple din udgivelse, fx med en udtalelse på flappen eller bagsiden af bogen.
  • Anmeldere, bloggere el. lign. kan hjælpe dig med at kickstarte dit bogsalg, hvis du fx sender dem anmeldereksemplarer af din bog.
  • Søge om hjælp til markedsføring ved fx at optræde i medlemsmagasiner hos relevante organisationer, som i forvejen markedsfører sig overfor din målgruppe.

Det kræver meget tid, og det kan være en udfordring at få det optimale udbytte af metoderne. Man kan nemt bruge meget energi på tiltag, som ikke giver et ordentligt afkast.

Vi kan hjælpe med at markedsføre din bog, som skaber resultater på bundlinjen. Vi har en bred vifte af kompetencer både inden for online og offline medier. Vi er eksperter indenfor både online markedsføring, strategiplanlægning, grafisk design og produktion. Book et uforpligtende rådgivningsmøde, hvor vi kan hjælpe dig med hvert step både før, under og efter bogudgivelsen.