Når du endelig står med dine trykte bøger, kan det virke lidt uoverskueligt, hvad der er vigtigt at få gjort. Her får du en praktisk tjekliste med 5 trin, som er gode at tage stilling til.

1. Registrér din bog hos Dansk Bogfortegnelse

Når du registrerer din bog hos Dansk bogfortegnelse får landets boghandlere oplysning om din bog i deres ugefortegnelse, som også er kilden til bibliotekernes udvælgelse af bøger til deres hylder. Skønnes bogen at have interesse for folke- og skolebiblioteker medtages din registrering også i den elektroniske ugentlige materialevalgsliste, som bibliotekerne abonnerer på. Hos Dansk bogfortegnelse registreres din bog for eftertiden, og derfor skal også reviderede udgaver og nye optryk registreres her. Arbejder du på at få en lektørudtalelse bør du sende 2 fysiske eksemplarer af din bog til Dansk bogfortegnelse.

2. Indlevér din bog til Det Kongelige Bibliotek

På det Kongelige bibliotek bliver bøger bevaret for eftertiden – og det skal dine bøger også! Det bliver betegnet som pligtindlevering, og det er som regel noget dit trykkeri sørger for. Hvis du er selvudgiver, er du dog selv ansvarlig for at indsende to eksemplarer. Det kan ske løbende, men senest 6 måneder efter udgivelsen, og Det Kongelige Bibliotek betaler for forsendelsen.

3. Send anmeldereksemplarer ud i æteren

Man kan have lyst til at sende anmeldereksemplarer til ALLE aviser og blade, i håb om at få så meget omtale som muligt. Men pas på det ikke er spild af kræfter og bøger. Prøv i stedet at udvælge dine anmeldere, som er relevante for dit emne. Det kan være anmeldere hos aviser, dagblade, foreningsblade, fagblade og bloggere. Det er vigtigt, at du laver en personlig henvendelse til dem hver især, hvor du forklarer, hvorfor din bog er interessant for netop dem.

Synes du det er en svær opgave? Så kan vi hjælpe dig med at vinkle dine tekster, så du kan få dine budskaber klart igennem på en relevant og overbevisende måde.

4. Få din bog i boghandlen

Er din bog lokal forankret eller måske er du lokalkendt i dit nærområde, så er der måske mulighed for ekstra eksponering i din lokale boghandler. Du kan måske overtale din lokale boghandler til at give dig lidt eksponering i butikken, hvis du kan overbevise dem om, at du er relevant for dem at udstille.
Vi kan hjælpe dig med instore markedsføringsmateriale, hvor vi både designer og trykker dine materialer, som kan stå i butikken. Book et uforpligtende møde med en af vores grafiske designere, der kan hjælpe dig med at skabe blikfang i butikken.

5. Markedsfør din bog

Nu har du din trykte bog i hånden - og dine muligheder for markedsføring er uendelige. Du kan komme langt med en hjemmeside og et par sociale medie-konti. Men hvis du vil skabe synlige resultater, så kræver det en helstøbt og gennemført omnichannel indsats, som skaber synergi og sammenhængskraft.

Vi kan hjælpe dig på både digitale og offline medier, og vi er eksperter i at skabe kunderejser, der giver resultater på tværs af medier. Book et uforpligtende møde med os og hør om dine muligheder for at få markedsført din bog.