Digital markedsføring er meget mere end sociale medier og annoncering på tværs af digitale platforme. En grundpille i din digitale markedsføring bør også bestå af SEO. Det er nemlig vigtigt, hvis du gerne vil opdages af potentielle kunder, som leder efter netop dine produkter og ydelser.
Dette indlæg klæder dig godt på med de vigtigste pointer, som du skal kende til, hvis du vil arbejde aktivt med SEO.
Hvad er SEO?
SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization eller søgemaskineoptimering, som det hedder på dansk. Det er en øvelse, som handler om at forbedre din placering på søgemaskiner såsom Google gennem forskellige tiltag på din hjemmeside. Det handler derfor ikke om betalt annoncering, men derimod om at optimere din hjemmeside bedst muligt, så Google belønner dit site med en god placering - også på den lange bane.
Hvorfor er søgemaskineoptimering vigtig for din markedsføring?
Når din hjemmeside opnår en god placering på søgemaskinerne, er der større sandsynlighed for at den bliver set af din målgruppe, hvilket resulterer i øget trafik og potentielt en øget omsætning i din forretning. SEO kan desuden hjælpe med at styrke dit brand, da virksomheder med en høj placering i søgemaskinerne ofte opfattes mere troværdige.
Undersøgelser fra 2022 viser også, at brugere vægter brugervenlighed på hjemmesider højere end lave priser (Kilde: Nets), og her kan SEO-arbejdet gøre det nemmere for brugere at finde den information, de leder efter på din hjemmeside - og give dem lyst til at komme igen.
Overordnet set kan SEO være et meget effektivt markedsføringsværktøj for dig, som ønsker at øge din virksomheds digitale synlighed, trafik på hjemmesiden samt styrke dit brand.
De vigtigste områder inden for SEO
Der er mange forskellige faktorer, som kan have betydning for din placering i søgemaskinerne. Nogle af de vigtigste områder inden for SEO omhandler:
On-page og off-page SEO
On-page SEO handler om at optimere indholdet på din hjemmeside for både brugere og maskiner - det vigtigste er dog at optimere for brugerne! Du skal fokusere på at levere godt, relevant indhold til de besøgende, men også så søgemaskinerne lettere kan forstå, hvad din hjemmeside indeholder og derefter rangere den. Du skal huske på, at søgemaskinernes fornemmeste opgave er at levere relevant indhold til deres brugere - og det skal du hjælpe dem med!
Off-page SEO handler om de tiltag, som du kan gøre udenfor dit eget website. Det kan eksempelvis være via indhold på SoMe, linkbuilding og referencer på eksterne sider.
De vigtigste områder inden for on-page SEO er:
- Relevant, originalt indhold til dine besøgende
Det vigtigste indenfor on-page SEO er at skabe relevant indhold for dine besøgende - sæt dig i din målgruppes sko og besvar de spørgsmål, de måtte sidde inde med. Inspirér dem, hjælp dem og underhold dem med gode tekster, billeder, video.
Derudover kan din placering forbedres ved at optimere brugeroplevelsen af din hjemmeside. Sørg f.eks. for at din hjemmeside er mobilvenlig og let at navigere i. - Søgeord
Ved at bruge relevante og målrettede søgeord på tværs af dit indhold og dine meta-tekster på hjemmesiden kan du hjælpe søgemaskinerne til at forstå, hvad din hjemmeside handler om og dermed hjælpe dem til at give deres brugere, hvad de søger efter. MEN: kast ikke søgeord ind alle steder - jo flere er IKKE bedre i denne sammenhæng. Brug dem kun, hvis de naturligt passer ind og er relevante! - Brugervenlighed
Udover at give dine besøgende godt indhold på hjemmesiden, så bør du også gøre dig umage med, at brugeroplevelsen er god. Det kan eksempelvis være ved at skabe en overskuelig menu-struktur eller gøre det mest relevante indhold lettest tilgængeligt. Du kan også linke fra én underside til en anden relevant underside på websitet for at gøre det nemmere for de besøgende at finde relevant info.
Teknisk SEO
Dette kræver, at du har erfaring med kodning af hjemmesider. Det kan nemlig hjælpe på din placering, hvis din hjemmeside er korrekt kodet og fri for tekniske problemer, som f.eks. langsomt upload.
En succesfuld SEO-strategi involverer en kombination af alle ovenstående elementer og en løbende monitorering og analyse, da kravene til en søgeoptimeret hjemmeside ændrer sig med tiden.
Et godt sted at starte din søgemaskineoptimering
Det er altid en god idé at starte med at undersøge, hvordan og hvor din hjemmeside dukker op, når du søger efter den. Gå derfor ind på en søgemaskine, f.eks. Google og skriv dit virksomhedsnavn ind. Kommer din hjemmeside frem? Hvilken placering har den? Dét er dit udgangspunkt.
Det vigtigste fundament for din SEO-strategi er også at undersøge din målgruppes søgeadfærd. Du skal derfor lave lidt research og analysere, hvilke søgeord din målgruppe søger efter, men også være nysgerrig på, hvilken hensigt din målgruppe har med sin søgning. De forskellige ord og sætninger, som du finder frem, kan du herefter bruge til at optimere dit indhold på tværs af din hjemmeside. Sørg for at dit indhold er brugbart, informativt og relevant for din målgruppe.
Der ligger desuden et hav af værktøjer online, som du kan bruge. Du er dog også altid velkommen til at tage fat i vores dygtige specialister, hvis du har brug for professionel sparring og hjælp til at optimere din hjemmeside.