‘Less personalized ads’. Det er nyheden.
Tilbage i efteråret 2023 gav Meta, for at imødekomme europæisk lovgivning om markedsføring og databeskyttelse, brugerne valget mellem to løsninger for at kunne fortsætte med at bruge deres platforme Facebook og Instagram.
- Et gratis abonnement med reklamer
- Et betalt abonnement uden reklamer
Hvis tilslutningen blandt Meta-brugere til at fravælge reklamerne med den betalte løsning havde været stor, kunne det potentielt have fået store konsekvenser for annoncørerne. Heldigvis for dig som annoncør valgte langt de fleste den gratis løsning.
‘Less personalized ads’ giver fremover tre valgmuligheder for brugerne
Det er dog nu meldt ud, at ovenstående løsning endnu ikke lever op til europæisk lovgivning, og derfor lancerer Meta nu muligheden for ‘Less personalized ads’. Når det rulles ud, skal vi alle igen tage stilling til, om vi ønsker en gratis eller betalt løsning. De, som ønsker en gratis løsning, får nu endnu en mulighed. De kan vælge at beholde deres løsning som den er nu med skræddersyede annoncer eller vælge ‘Less personalized ads’.
Den store forskel, udover at den betalte løsning reduceres i prisen, er, at hvis du vælger ‘Less personalized ads’, ser du stadig tilpassede annoncer, men de er baseret på et datasæt, som kun indeholder datapunkter, der kan findes på Meta, fx alder, køn, lokation og engagement med indhold, og ikke længere data på tværs af platforme, som en Meta-pixel normalvis ville opsamle uden for Metas platforme.
Hvad kan konsekvensen blive ved ‘Less personalized ads’ for dig som forbruger og annoncør?
Hvis tilslutningen til ‘Less personalized ads’ er stor blandt brugerne, forudser flere, at det bliver en dårligere oplevelse for alle, som bruger Meta – uanset om du er privat forbruger eller annoncør.
Som privat forbruger får du pludselig annoncer, som ikke nødvendigvis er relevante for dig, ligesom du som annoncør får sværere ved at lave præcise målgrupper, fordi du har et langt mindre datasæt til rådighed. Det, som også vil forsvinde, er den værdifulde pixel-data fra din hjemmeside og dermed din mulighed for at køre effektive retargeting-kampagner. Netop remarketing spiller for mange annoncører en central rolle i genaktivering og fastholdelse af kunder.
Du kan læse pressemeddelelsen om ‘Less personalized ads’ fra Meta: