Et nyt år er en god anledning til at kigge på nye strømninger på markedsføringsfronten. Vi har samlet et udpluk af de tendenser, som er særligt værd at lægge mærke til i det nye år.

Branding i det lange perspektiv

På trods af varsler om recession i det nye år, så bliver der større fokus på at opbygge stærke brands end på leadgenerering i 2023. Det er nemlig vigtigere end nogensinde, at kunderne har tillid til og genkender brandet - specielt under krisetider.

Synergi på tværs af platforme og kanaler bliver derfor også en vigtig faktor i brandingindsatsen i 2023. Der skal være en rød tråd i dine budskaber og din visuelle identitet uanset, hvor dine målgrupper møder dit brand. Tænk derfor bredt, når du planlægger din indsats i stedet for at bruge al krudtet på én platform.

Autentiske stemmer omkring et brand får en stor rolle i 2023. Styrk brandet ved at give mikrofonen videre til f.eks. medarbejderne. 67% af kunder stoler mere på medarbejder-fortællinger end på virksomheder (Kilde: Hootsuite, 2022). Find derfor de autentisk stemmer i landskabet i og omkring din virksomhed.

Inspirerende og brugervenlige platforme

Det er ingen hemmelighed, at TikTok har været en trendsætter blandt sociale medier - i sådan en grad at andre platforme har kopieret deres videoformat. TikTok havde en markant plads i spotlyset allerede sidste år, og det vil platformen have igen i år. Det er en glimrende paid- og organisk kanal, som du næsten ikke kan komme udenom i 2023, hvis generation Z og X er din målgruppe. 

TikTok er måske løbet afsted med opmærksomheden i 2022, men Liveshopping er rent faktisk det hurtigst voksende salgsformat indenfor e-handel (Kilde: Børsen, Statista, Forbes). Er din virksomhed en detailforretning er det en unik måde at komme i dialog med dine kunder og øge salget.

Nye teknologier såsom AI bliver interessante at følge, da det vil fortsætte sin udvikling i takt med at brugerne i 2023 bruger platformen for alvor. Voice automation er desuden en teknologi, som også er værd at følge udviklingen af, da det spreder sig til nye områder og services. Vær nysgerrig på nye teknologier - det er de yngre generationer i hvert fald!

Webshops og hjemmesider skal desuden fokusere mere på overskuelighed og brugervenlighed end på lave priser. Undersøgelser viser, at den primære grund til at brugerne hopper væk fra dit hjemmeside er, hvis platformen er for besværlig at bruge eller ikke er til at gennemskue (Kilde: Nets, 2022). Læg derfor en indsats i at optimere din hjemmeside eller webshop.

Autentisk content, der taler til mennesker

Brugerne på sociale medier er kritiske mere end nogensinde - de gennemskuer reklamer på et splitsekund. Tænk derfor dine målgrupper som mennesker og ikke som kunder, når du rækker ud til dem på sociale medier - de vil ikke tale med brands, men med mennesker! Hav større fokus på at løse deres problemer i stedet for på dine produkter og skab en dybere relation til dem gennem dialog og fællesskaber. 

Brug mere krudt på at lave originalt og kreativt content end på at lave meget af det! Det handler om kvalitet fremfor kvantitet, og content skal derfor levere reel værdi for modtagerne. De vil inspireres, underholdes, gøres klogere, overraskes og indgå i fællesskaber, som de kan spejle sig i.

Korte video-formater bliver den dominerende content-type i 2023. Der bliver større fokus på brugergenereret indhold, hvor den uperfekte og autentiske stil vækker sympati og troværdighed. Sociale medier er brugernes legeplads, og de vil gerne involveres - det er derfor også værd at lave interaktivt indhold, hvor de kan være medskabere! 

Har du lyst til at få mere viden om de nye tendenser indenfor markedsføring? Eller ønsker du et servicetjek på din markedsføringsindsats? Vores specialister hjælper dig gerne med at opdatere din markedsføring til 2023.

Det første skridt starter her