Måske deltager du for første gang på en messe med din virksomhed eller også har du allerede været afsted flere gange, men måske med et lunkent resultat? Uanset hvilken erfaring du har, så kan det godt betale sig at lave et grundigt forarbejde!

Styrken ved en messestand

Der er en grund til, at messer ikke er en uddød marketingdisciplin, som man ellers kunne tro i vores digitale tidsalder. Messestande har nemlig helt unikke fordele, som du ikke får på samme måde andre steder.

For det første er det en helt unik måde at møde dine potentielle kunder og samarbejdspartnere ansigt til ansigt. For det andet er det en god lejlighed til at vise dine produkter og serviceydelser frem til et publikum, som allerede er nysgerrige og gerne vil inspireres. For det tredje kan du nemmere besvare de spørgsmål, som dine målgrupper muligvis har til dine produkter gennem din tilstedeværelse og en intelligent udført messestand.

Messestand

En 4-punkts strategi til en succesfuld messe

Det er dog ikke nok bare at være til stede, og så sker magien af sig selv! Det kræver et grundigt forarbejde, hvor du lægger en strategi for din messestand og klæder medarbejderne på til at være gode repræsentanter for din virksomhed.

Vi vil anbefale dig at arbejde med følgende spørgsmål i din strategi:

  • Hvad er formålet med din messestand?
    Tænk over, hvorfor du deltager i messen og hvad du vil have ud af det. Vil du promovere et nyt produkt eller service? Vil du skaffe flere varme leads? Eller vil du styrke din virksomheds brandfortælling? Når du kender formålet, kan du bedre planlægge og eksekvere, så du indfrier dine mål. Brug derfor tid på at finde et skarpt tema for din messestand, så du kan prioritere de vigtigste budskaber knivskarpt.

  • Hvad skal din messestand bestå af?
    Det er vigtigt, at du gør dig nogle tanker om, hvordan din messestand skal bygges op. Der er nemlig mange andre, som også gerne vil tiltrække besøgende til deres stand. Du kan skabe stop-effekter med visuelle virkemidler som f.eks. video og digitale skærme med iøjnefaldende grafik. Måske skal din messestand indrettes med interaktive og kreative elementer? Tænk også over, hvor din messestand er placeret på messen, da det kan have betydning for, hvordan kundeflowet ind til din stand er. Og skal din stand genbruges?

  • Hvad skal dine besøgende tage med sig hjem?
    Husk at give de besøgende en give-away med hjem. Uanset om det er et visitkort, en flyer, en vareprøve eller en prisliste, er det vigtigt, at dine kunder får noget med hjem fra messestanden, så de husker dig, virksomheden og dine produkter. Giveaways er en super god måde at indhente leads og mailadresser fra dine målgrupper, så du har noget at følge op på efter messen - og senest en uge efter, så de ikke glemmer dig!

  • Hvordan skaber du opmærksomhed på din deltagelse i messen?
    Husk, at en messe foregår i 3 faser: før, under og efter. Det er derfor vigtigt at arbejde med alle 3 faser, hvor du inden messen markedsfører din deltagelse ved f.eks. at invitere dine kunder på forhånd. Byd eksempelvis på en kop kaffe fra messens åbningstidspunkt, så dine kunder starter dagen hos dig, hvor de er mest åbne for nye input - og lav en teaser på de ting, som de kan se frem til at høre om i din stand.

Messestand
Q8 fik stor opmærksomhed med deres effektive messe

Liste over de vigtigste messer

Du kan danne dig et overblik over nogle af de vigtigste messer via links nedenfor:

Vi er specialister i at lave effektive messestande

Kontakt os