Har du styr på din virksomheds digitale strategi?
Desværre glemmer alt for mange virksomheder at prioritere arbejdet med den digitale strategi. Den er der et sted - men formentlig er den godt gemt i skuffen.
De færreste formår at anvende den som en integreret del af deres forretningsstrategi. Og stadig mange virksomheder har udfordringer med at definere en digital strategi, der skaber reel værdi for deres forretning.
Hvad er en digtial strategi? En konkretiseret plan, der på baggrund af analyse og viden definerer en række handlinger, der hjælper med en klar retning for, hvordan I når jeres mål ved hjælp af online marketing. En digital strategi indeholder alt fra viden om målgrupper, budskaber samt platforme og taktikker.
Få en succesfuld digital strategi
Det kræver en gennemtænkt strategi for at skabe resultater. Men mange virksomheder prøver sig frem på må og få uden en plan for, hvad de vil online uden en konkret målsætning og uden reel viden om, hvad der virker og hvad der ikke gør.
90 procent af B2B købere researcher online før de køber et produkt eller en service. 75 procent af disse købere besøger kun dit website én gang. Og her skal du være klar! Det drejer sig nemlig om sekunder – ikke minutter, før en besøgende har besluttet sig for enten at klikke videre eller forlade dit website.
Det vil sige, at du kun har ét skud i bøssen til at komme i betragtning hos en potentiel kunde. Ét skud i bøssen til at levere den rette information på rette tid og sted.
Tag temperaturen på din virksomheds digitale tilstedeværelse
Tag et grundigt kig på din virksomheds digitale platforme.
Hvad virker godt?
Hvad virker ikke godt?
Og vær ærlig!
Det handler om at udnytte dit fulde online potentiale, så du kan effektivisere, sælge produkter, servicere dine kunder og markedsføre din virksomhed.
Ved at tage temperaturen på dine nuværende løsninger, får du indsigt i, hvilke områder du skal satse på, og hvor der er plads til forbedring og optimering. Herefter kan du fokusere på de afgørende områder og skabe vækst for din forretning.
At skabe digital værdi er en kontinuerlig proces. Værdiskabelsen sker efterhånden som du og din virksomhed tilegner jer en større digital forståelse og opstiller nogle præcise online målsætninger, som understøtter virksomhedens forretningsmål.
Herefter kan du iværksætte de aktiviteter, der understøtter målene.
3 konkrete ting, du kan gøre for at optimere dit website:
- Sørg for at dit budskab står klart og tydeligt - og øverst på den landingpage, dine leads lander på.
- Husk CTA - Call To Actions - det er vigtigt at gøre det nemt for potentielle kunder at købe dit produkt eller ydelse.
- Skab synergi mellem dine digitale platforme med links fra dit website til fx din virksomheds sociale medier og omvendt.
Digital strategi med målbar effekt – hvorfor er det vigtigt?
Forestil dig et skib der sejler uden en destination. Hvad er sandsynligheden for, at det kommer i mål?
Din digitale strategi, målsætningerne og opfølgningen på din strategi undervejs udgør et konkret arbejdsredskab, du kan bruge i dagligdagen til at træffe kvalificerede beslutninger.
En digital strategi med de rigtige værktøjer kan hjælpe dig og din virksomhed med at prioritere og målrette jeres aktiviteter og monitorere om indsatsten skaber reel online værdi på bundlinjen.
Opsæt realistiske KPI'er for, hvad der skaber værdi for virksomheden via jeres online tilstedeværelse. Er det likes på Facebook? Trafik og leads til jeres website? Tilmeldinger til nyhedsbrev? Det afgørende er, at I måler på de parametre, der giver mening for jer og løbende følger op på, om I når jeres målsætninger.
Kontakt os og få en snak om jeres behov.