Den digitale udvikling har gjort det nødvendigt for virksomheder at være online. I dag handler det ikke om hvorvidt vi skulle være online, men om hvad formålet er med at være online, og hvordan vi måler på vores indsatser på de digitale kanaler, og derved sikrer at vores indsatser bidrager til værdi i virksomheden. Det er hovedingredienserne i en digital strategi.

Det er ret sandsynligt, at din virksomhed er repræsenteret online. I har temmelig sikkert en hjemmeside og er nok også på de sociale medier. Ifølge Danmarks Statistik har 92% af danske virksomheder med 10 eller flere ansatte en hjemmeside. En undersøgelse viser samtidig, at 65% af beslutningstagerne vurderer og evaluerer virksomhedens online tilstedeværelse ud fra mavefornemmelse og egen erfaring frem for reel måling og konkrete data.

Men hvordan kan man dokumentere resultater af sine digitale indsatser, hvis ikke man måler på dem?

For at kunne synliggøre værdien i indsatserne, bør en digital strategi indeholde beskrivelser af,  hvordan man løbende følger op og måler på effekten.

Er målsætningen online leadgenerering?

Først og fremmest gælder det om at definere målsætninger og succeskriterier for virksomhedens online aktiviteter. Derefter udvælges konkrete målepunkter (KPI’er), så man løbende kan følge med i om de online aktiviteter, man sætter i værk, bidrager til reel værdi.

Målsætningerne er individuelle fra virksomhed til virksomhed. Det vil derfor variere hvilke parametre, der løbende skal måles på. Det kan f.eks. være trafik til hjemmesiden i forbindelse med konverteringsrater. Det kan være download af e-bøger eller tilmeldinger til nyhedsbreve i forbindelse med leadgenerering? Det kan være tilmeldinger til en kundeklub med henblik på at skabe engagement og loyalitet. Det kan være tilmelding til et kursus eller en online demo af et produkt. Der er mange muligheder.

Mange B2B virksomheder ønsker, at deres hjemmeside genererer relevante kundeemner (leads) til salgsafdelingen. Kundeemner som på et tidspunkt konverterer til betalende kunder. Her skal man for det første være helt klar på, hvornår der er tale om et lead.

“Et lead er en person, der på en eller anden måde har tilkendegivet interesse i din virksomheds produkt eller service”.

Hvis virksomhedens online målsætning er at tiltrække besøgende og konvertere dem til kundeemner, så er det præcis det, vi skal skal måle på. I det tilfælde vil det ikke give mening f.eks. kun at måle på trafikken til hjemmesiden, for det bidrager ikke i sig selv til værdi. Det er først, når brugeren på én eller anden måde konverterer til et kundeemne, at værdien skabes. Derfor kunne det i stedet være interessant at se på forholdet mellem antal besøgende på hjemmesiden og konverteringer (konverteringsraten). Det vil igen give os mulighed for at arbejde målrettet med f.eks. at skabe mere trafik til siden (hvis man er tilfreds med sin konverteringsrate) eller fokusere på at skabe en højere konverteringsrate på den eksisterende trafik.

Hvordan måler man på sine online aktiviteter?

Ud fra jeres klart definerede forretningsmål bliver det nemmere at fastlægge online målsætningerne. Hvad skal online mediet bidrage med i forhold til jeres succeskriterier? Når man er præcis omkring sine online målsætninger, udvælges de værktøjer, der løbende skal bruges til at følge udviklingen frem mod målene. Værktøjerne vælges alt efter, hvad man ønsker at måle på. Til det formål findes både gratis og betalte værktøjer, eks.:

Google Analytics (gratis): Et værktøj hvor du udover at måle salg og konverteringer også kan få indblik i, hvordan dine besøgende bruger din hjemmeside, hvor de kommer fra og hvordan du kan få dem til at blive ved med at komme tilbage.

Moz.com (betalt): Et All-in-one SEO værktøj i forbindelse med overvågning af dine søgemaskineoptimerings-indsatser.

Hotjar.com (betalt): Et all-in-one analyse værktøj der kan give dig indblik i brugeradfærd på din hjemmeside.

Google Search Console (gratis): Et værktøj der giver dig oplysninger om din hjemmeside og de mennesker, der besøger det. Du kan bruge det til at finde ud af, hvor mange der besøger din hjemmeside, hvilke enheder de bruger, hvilke sider der er populære, om din hjemmeside har fejl og meget mere.

…og der findes mange andre. Værktøjerne tilbyder at måle på rigtig mange forskellige parametre og det er vigtigt, at man ved præcis, hvad man vil måle på i forhold til sine målsætninger – ellers bliver det uoverskueligt og man mister fokus.

Hold fokus og skab nye kundeemner med en digital strategi

At måle din online kommunikationsindsats kan være en kompliceret størrelse. Mange virksomheder kommunikerer via flere platforme på én gang. Derfor kan det være svært at danne sig et præcist overblik over, hvad man skal måle på og hvilket værktøj man skal benytte.

Sørg for at komme rigtigt fra land med dit online projekt. Få lavet en digital strategi og få skabt en ”rød tråd” i dit projekt. På den måde sikrer du at, indsatserne forankres i din virksomhed. Med de rigtige målemetoder får du masser af værdifulde data, der fortæller dig, om du er på rette vej, eller ej. Du har mulighed for at definere nye mål eller justere dine indsatser, så du ikke bruger tid på værdiløse aktiviteter. Brug tiden og ressourcerne på det, der virker og skaber værdi i din virksomhed.

Mangler du hjælp til en digital strategi? Kontakt os for en uforpligtende snak om dine muligheder.