Social Media
Hvis du ikke har delt det på SoMe, er det slet ikke sket… Måske kender du udtrykket – og der er noget om snakken. Sociale medier er blevet en uundværlig del af vores liv, og de fleste scroller igennem feedet på Instagram, Facebook, LinkedIn eller TikTok adskillige gange dagligt. Derfor skal din virksomhed også tænke de sociale medier ind i kommunikationsstrategien – det kan vi hjælpe dig med!
Hvorfor skal din virksomhed være på de sociale medier?
Din virksomhed skal være til stede dér, hvor dine kunder er. Hele 90% af befolkningen fra 2 år og opefter har en profil på mindst ét socialt medie, og derfor er dine konkurrenter også til stede på de sociale medier.
Ser man nærmere på statistikkerne, så har 99% af de 12-18-årige en profil på mindst ét socialt medie. Til gengæld er tallet lidt lavere for de 71-årige og opefter, da 68% af dem har en profil på mindst ét socialt medie.
I gennemsnit har befolkningen en profil på fire sociale medier. De 19-34-årige er helt oppe på seks profiler.
6 af de største social media platforme
- LinkedIn: Den professionelle platform som primært bruges til B2B-marketing og ofte har fokus på at rekruttere nye medarbejdere. Her skal du formidle din virksomheds faglige indhold til kunder, branchekolleger og medarbejdere. 43% af den danske befolkning over 12 år har en profil på LinkedIn og 20 % af disse brugere logger på LinkedIn dagligt.
- Facebook: Den mest populære platform med det bredeste aldersspænd, hvor du finder alt fra teenageren til pensionisten. Hele 88% har en profil på Facebook og 81% af disse brugere er på mediet flere gange dagligt. De yngre brugere under 31 år anvender primært Facebook for at holde sig opdateret med nye begivenheder, hvorimod de ældre brugere over 32 år ofte anvender Facebook til at være en del af interessefællesskaber.
- Instagram: Den visuelle platform med en lidt yngre brugerskare, hvor der er stor fokus på visuelt lækkert indhold med kortere tekster samt brugen af hashtags. 50% af den danske befolkning på 12 år og opefter har en profil på Instagram. 65% af disse Instagrambrugere er på mediet flere gange dagligt og i gennemsnit 26 minutter om dagen.
- Pinterest: Man kan beskrive Pinterest som en digital opslagstavle, hvor brugerne laver små samlinger af inspirationsmateriale på deres profil. Ved at bruge mediet taktisk kommer du ud til rigtig mange modtagere, og vi har opnået fantastiske resultater med annoncering på Pinterest. Det er 25 % af danskere på 12 år og opefter, der har en profil på Pinterest. Brugerne er ikke lige så flittige til at logge på som på andre medier, da kun 15% af brugerne er på mediet dagligt.
- Snapchat: Et medie som anvendes på lige fod med sms’en af mange yngre brugere. Den primære affordance er at sende billeder, der forsvinder efter åbning. Derudover kan brugerne chatte i lukkede fora og uploades stories. Her kan du potentielt komme ud direkte til 220 millioner aktive brugere – fortrinsvis yngre brugere. Det er 46 % af danskere over 12 år der er på Snapchat, og 61% af Snapchatbrugerne tjekker platformen flere gange dagligt.
- TikTok: Hele 800 millioner brugere på verdensplan kan ikke tage fejl. TikTok stormer frem. Her vil brugene underholdes, lære noget og engageres, så her skal du tænke i kreative videoproduktioner. I Danmark er det p.t. kun beskedne 9 % af befolkningen på 12 år og opefter, der har oprettet en profil på TikTok, til gengæld bruger de op til 36 minutter på mediet om dagen.
Statistikkerne taler sit tydelige sprog
Du ville aldrig gå ind i et tomt rum og dele dine budskaber – du går selvfølgelig ind i det rum, hvor der er nogen som vil lytte til dig. Sådan er det også med sociale medier. Du er nødt til at være dér, hvor dine målgrupper befinder sig, hvis du skal ses og dine budskaber gøre en forskel.
Som virksomhed er du derfor nødt til at overveje, hvordan I vil eksistere i det rum, I træder ind. I skal kende spillereglerne, lære rammerne at kende og tage en beslutning om, hvordan I ønsker at brande jer selv og interagere med målgruppen på de sociale medier. Det kræver, at I lægger en klar strategi for, hvordan I vil bruge sociale medier i jeres kommunikation og med hvilket formål.
Statistik kilder: Kantar Gallup/Social Media Life 2020 og Kulturministeriet.