Søgemaskineoptimering (SEO)
Mange milliarder ugentlige søgninger gør Google til verdens mest brugte søgemaskine. Det er derfor vigtigt, at din hjemmeside rangerer godt, når dine kunder leder efter dine løsninger. Vi har stor erfaring med at udvikle SEO-strategier, som skaber effektive og målbare resultater.
Hvad er SEO?
Søgemaskineoptimering kaldes også for Search Engine Optimization – deraf kommer forkortelsen SEO. Søgemaskineoptimering handler kort fortalt om at opnå større synlighed blandt organiske søgeresultater på f.eks. Google – i modsætning til annoncering, hvor man betaler sig til gode søgeresultater.
Det er værd at bide mærke i Google, der med sin overlegne dominans på 91,45% er den mest anvendte søgemaskinefunktion på markedet (Kilde: Oberlo). Det betyder, at 9 ud af 10 bruger Google, når de søger på nettet – og derfor er arbejdet med SEO vigtigt for din online markedsføring. De 5 bedste placeringer på Google får næsten 80% af alle organiske klik (kilde: websiterating.dk) – og det er en god motivation til at ligge højt på listen!
Der findes forskellige tilgange, når man arbejder med SEO, og det kan deles op i to kategorier: on-page og off-page. Det indebærer, at man optimerer søgeresultaterne på selve hjemmesiden eller ved hjælp af eksterne værktøjer. Det mest effektive er at arbejde med en kombination af de to metoder.
Vi kender alle knapperne, som du kan skrue på, når du skal optimere dine søgeresultater. Vi giver dig gerne et overblik over din hjemmesides svage punkter, så du ved, hvor du skal sætte ind for at skabe bedre placeringer på søgemaskinerne.
Fremstå stærkere på søgemaskinerne med SEO
Inden du vender blikket ud mod eksterne værktøjer, så er det altid en god idé at starte med at se indad: din egen hjemmeside. Teknisk SEO fokuserer på at optimere selve hjemmesiden, så du har et stærkt udgangspunkt.
Vi kan hjælpe dig med at analysere din hjemmesides optimeringsmuligheder og finde frem til tekniske fejl og mangler. Måske loader din hjemmeside alt for langsomt eller måske mangler der en landingpage? Eller er din hjemmeside kompatibel med mobiler og tablets? Ifølge Statista er mobiltrafikken på internettet steget med 222%, og dette kan også ses på Googles trafik, hvor 61% kommer fra mobiltelefoner og tablets (Kilde: Statista).
Vi har et arsenal af forskellige værktøjer, som kan hjælpe med at diagnosticere fejlene, som f.eks. Ahrefs, Moz, Semrush og Screaming Frog SEO Spider.
Content og linkbuilding på hjemmesiden
Google belønner hjemmesider med relevant indhold. Det er derfor helt afgørende for din placering i Googles søgeresultater, at du har gjort dig umage med at producere content, som dine målgrupper vil finde interessant – og vil bruge tid på!
Eksempelvis viser undersøgelser, at næsten 30% brugere søger efter produkter i nærheden af deres hjem, og to tredjedele af forbrugerne ender med at besøge butikkerne, som har matchet deres søgning om at være tæt på.
Vores digitale specialister har et skarpt øje for, hvordan en hjemmeside skal bygges op for at skabe gode resultater. Vi vil f.eks se på, hvordan din hjemmesides content og linkbuilding.
Content is king – everywhere!
Content bliver ofte nævnt I forbindelse med sociale medier, men det betyder også meget for din hjemmeside. Uinteressant indhold er gift for din ranking på Google. Hjemmesidens succes afhænger nemlig af, at dit indhold matcher brugernes forventninger og behov – også kaldet et content gap, hvis der ikke er et match. Hvis du ikke kan levere, så er de hurtigt tilbage på Googles søgefunktion.
Vi kan hjælpe dig med at optimere din hjemmeside med relevant, interessant og målrettet indhold, der både vil forbedre din ranking på Google og fastholde dit publikum på hjemmesiden, når de først er kommet ind.
Linkbuildings ABC
Der kan være meget SEO-værdi at hente i links. Det kan være links på din egen hjemmeside, som sender brugeren hen andre steder på selvsamme hjemmeside. Men der er også stor SEO-værdi for dig, hvis andre troværdige og anerkendte hjemmesider linker til din side.
Googles egne specialister har i forhold til linking peget på, at backlinks er en af de mest værdifulde links, som kan få en hjemmeside til at ranke højt (KIlde: SearchEngineland), men der er andre forskellige slags links, som din hjemmeside kan drage nytte af.
Det kan være en labyrint at finde rundt i, hvilke links Google reelt vil give dig credit for, og hvilke der har sand værdi – for et link er ikke bare et link i Googles øjne. Et link skal skabe værdi!
Der er dog tre faktorer, som er særligt vigtige, når man skal vurdere et links værdi:
- Autoritet: En ekstern hjemmeside har en høj autoritet, når den anses som troværdig og anerkendt i Googles øjne. Det har derfor stor værdi, hvis denne type hjemmeside linker til din.
- Relevans: Søgeordene på din hjemmeside skal hænge sammen med, hvad din virksomhed beskæftiger sig med. Dine tekster skal derfor være relevante for målgruppen at læse.
- Volumen: Høj trafik på din hjemmeside giver ekstra SEO-værdi, da Google vil vurdere, at et højt besøgstal indikerer høj relevans for mange.
Der findes utallige forskellige linkstyper, som man desuden også skal være opmærksom på, når man arbejder med links på hjemmesiden. Vi kan hjælpe dig med at finde frem til de mest værdifulde links, som kan tilføre endnu mere SEO-værdi og øge trafikken til din hjemmeside. Vores stærke specialister har fuldt overblik over bl.a. linkattributter, ankertekster, placering af links, eksterne links og hvilke faktorer, som har betydning, når man arbejder med links i det hele taget.