Influencer marketing
Influenceres skal ses som nye, unge mediehuse, der konkurrerer om dine forbrugeres opmærksomhed. Og de kan være oplagte samarbejdspartnere, som kan give dit brand og dine produkter en troværdig stemme i landskabet.
Hvad er influencer marketing?
Kort fortalt indgår man et samarbejde med én eller flere influencers, som har mange engagerede følgere – eller en influencer med nicheinteresse. De har et enestående kendskab til deres målgrupper; de kender deres følgeres interesser, behov og adfærd – og de er mestre i storytelling. De kan derfor være en god samarbejdspartner for dig, hvor de mod betaling kan markedsføre dit produkt og brand i en troværdig ramme. Faktisk opfattes budskaber fra influencere op til 92% mere troværdige end almindelig paid media af millennials.
Influencer marketing kan bidrage til at skabe awareness og troværdige anbefalinger af dit produkt eller brand med den rette strategi og tilgang.
Influencerens trofaste følgere er dine potentielle kunder
Der er mange om buddet på de sociale medier. Og der er masser af støj og eksponering, som man let kan drukne i. Med al den information og store reklamemængde vi oplever hver dag, er det vigtigt, at man som afsender af et budskab formår at nå igennem til den rigtige målgruppe og med et ægte budskab. Her er Influencer marketing eminent, fordi det bliver muligt at nå meget specifikke grupper af mennesker, som interesserer sig for netop dit brand, produkt eller ydelse.
Vidste du, at hele 92% af forbrugerne stoler på anbefalinger fra familie, venner og omgangskreds? Anbefalinger fra de folk vi kender, vægter altså mere end alle andre former for reklame. (Kilde: www.nielsen.com).
Hvad er en Influencer og hvilken skal du vælge?
En influencer er en indflydelsesrig person, der har et bredt netværk og ofte mange følgere på de sociale medier. Influencers er storytellere, der skaber opmærksomhed om dit brand, produkt, event eller andet.
Når du skal i gang med en influencer kampagne er det væsentligt, at du først og fremmest leder efter influencers, der troværdigt kan promovere dit brand. Influencers inddeles i henholdsvis nano, micro, macro og mega influencers. Betegnelsen afhænger af, hvor mange følgere de har og hvor indflydelsesrige de er. Det er meget forskelligt hvilken type influencer, der er mest fordelagtig at samarbejde med. Det afhænger bl.a. af formålet med kampagnen og ikke mindst af budgettet, der afsættes.
Det er også vigtigt at udarbejde en kontrakt med de valgte influencere for at sikre et samarbejde, der forløber gnidningsfrit og skaber de ønskede resultater. Det kan vi hjælpe med her hos Buchs – ligesom vi også kan hjælpe med at måle resultaterne af jeres samarbejde, hvilket kan være svært at gøre selv. Netop derfor anbefaler vi vores kunder at få hjælp af vores specialister, inden de kaster sig ud i et influencersamarbejde. Læs vores blogindlæg om influencer marketing.
Vi har adgang til en influencerplatform, der giver dig de bedste forudsætninger til at indgå i et samarbejde med en influencer, der matcher dine produkter og dit brand på bedste vis. Platformen giver os mulighed for at udvælge influencers på baggrund af f.eks. køn, alder, størrelse på følgerskare, demografi og interesser - og ikke mindst på, hvordan de tidligere har performet i kampagner. Det giver unikke muligheder for at matche dig med en profil, der bedst indfrier dine kampagnemål.
Book et uforpligtende rådgivningsmøde med vores konsulent og en af vores digitale specialister og få en snak om, hvordan din virksomhed kommer godt i gang med influencermarketing.