8. juni 2018 af

5 gode grunde til outsourcing af markedsføring til et kommunikations­bureau

Virksomheder i dag kæmper om kundernes opmærksomhed mere end nogensinde før. Marketing er blevet næsten lige så vigtigt, som produktet selv. For hvad nytter det, at du har en genial app, en serviceydelse eller et fysisk produkt hvis ingen ved, at det eksisterer? Her kan et kommunikationsbureau være løsningen.

Nogle virksomheder har interne marketingsteams ansat til at løfte denne afgørende opgave – især hvis virksomheden har nået en vis størrelse. Nystartede virksomheder ansætter måske en marketingsmedarbejder tidligt i forløbet med forventningen om, at denne ene person hurtigt kan skabe resultater og klare fem specialisters job i forhold til grafisk design, websiteopdatering, tekstforfatning, sociale medier og fysiske materialer til butikker og messer.

Men mange danske virksomheder vælger også at outsource dele af deres marketing- og reklameindsats til et eksternt bureau.

Det er der flere gode grunde til. Her er de første 5:

1. Et helt nyt perspektiv

Ved at outsource dine markedsføringsaktiviteter til et kommunikationsbureau får du et helt nyt perspektiv. Marketing- og reklamebureauer er trænede til at forstå demografiske og psykologiske karakteristika for netop din målgruppe. Hvis du udelukkende overlader din markedsføring til et internt team i din virksomhed, kan det måske være svært for disse ellers dygtige medarbejdere at se tingene udefra – en evne, som kan være altafgørende for en effektiv kampagne.

Et eksternt marketingsteam kan give dig friske ideer og en bedre forståelse for, hvordan din målgruppe opfatter dit produkt. Et eksternt team kigger også på, hvordan din målgruppe tænker og handler, og hvordan dit produkt kan kommunikeres, så du møder dine kunder dér, hvor de er.

2. Frihed til at fokusere på dit job

En af de vigtigste aspekter ved at drive en succesfuld virksomhed er at have et succesfuldt produkt. Hvis du bruger al for meget tid internt på Facebook markedsføring og eller et stort messeprojekt, kan du risikere, at du og dine medarbejdere mister fokus i forhold til kvaliteten af jeres service eller produkt. Ved at outsource dele af din markedsføring får du tid og luft til at fokusere på din virksomheds mission, formål og målsætning.

3. Bedre og billigere adgang til den nyeste teknologi

Reklame- og marketingsbureauer har adgang til teknologi og forretningsforbindelser, som de fleste virksomheder ikke har. For at en virksomhed skulle have den samme forretningsmæssige fordel som et marketingsbureau, ville du være nødt til at investere tid og penge i at anskaffe for eksempel software eller abonnement på SEO-værktøjer. Du ville også skulle bruge tid og energi på at få kontakt med de rigtige freelancere og underleverandører indenfor for eksempel videoredigering og specialprint. Alt dette har dit eksterne bureau allerede adgang til, og de har verificeret alle deres medarbejdere og under-leverandører.

4. Et kommunikationsbureau giver adgang til eksperter og fleksibilitet

At oursource dine marketingsaktiviteter giver dig adgang til eksperter, ofte til den samme pris som det koster dig at have en fuldtidsmedarbejder ansat. I nogle tilfælde kan det rent faktisk være mere rentabelt at hyre et marketingsbureau fremfor en ny medarbejder. Bureauet kan starte med det samme og aflønnes på timebasis per opgave. Du kan frit vælge mellem flere eksperter, og hive dem du har brug for ind efter behov.

5. Spar tid i forhold til at hyre og træne nye medarbejdere

En anden fordel ved at outsource dele af din marketingsaktiviteter til et kommunikationsbureau er, at det sparer tid i forhold til at hyre en intern marketingsansvarlig eller et team. Dette er særlig vigtigt for opstartsvirksomheder samt mindre og mellemstore virksomheder.

At ansætte en medarbejder kan være en temmelig omfattende proces. Som arbejdsgiver skal du først forfatte og poste et jobopslag og dernæst vente på, at ansøgningerne kommer ind. Når du har læst og sorteret ansøgningerne og interviewet x antal kandidater, skal du typisk tjekke referencer, før du kan ansætte den mest kvalificerede ansøger.

Din nye medarbejder skal dernæst sættes ind i virksomheden og nye arbejdsområder, trænes i diverse systemer og software, og derudover har en medarbejder også krav på ferie og pension.

At oursource din marketing sparer kostbar tid, fordi det eliminerer store dele af den tid og energi, det kræver at ansætte en ny medarbejder. Markedsføringsbureauer er trænede til at forstå en kundes mål og vision temmelig hurtigt, og de vil være i stand til at gå i gang med at arbejde for dig lige efter, at de er sat på opgaven.

Konklusion

Disse eksempler er blot et udpluk af de fordele, du kan opleve ved at outsource dele af din markedsføring til et kommunikationsbureau. Hvad de største fordele er for dig afhænger af, hvilken type virksomhed du har og dine behov for markedsføring.

Vil du gerne vide mere om, hvordan Buchs kan hjælpe dig med at blive mere synlig og skabe resultater på bundlinjen?

kontakt os i dag! Vi glæder os til at høre fra dig.